torsdag 4 januari 2018

On Good Resolutions — novellutmaningen

13. Läs en novell med färre än sju sidor — On Good Resolutions ur novellsamlingen This and That, från 1915, av Robert Lynd.

Good resolutions are too delightful a form of morality to be allowed to disappear from a world in which so much of morality is dismal. 
Winter Evening
 Bryan Larsen

Det är lite knepigt att lista ut hur många sidor en e-text är, många e-böcker har inga sidnummer alls, de som har det förefaller ibland ha antingen väldigt långa, eller korta sidor. Men genom att jämföra dagens novell med andra böcker, har jag räknat ut att den borde klara kriterierna för nummer tretton på Helenas lista.
Jag har aldrig avgett ett nyårslöfte, men uppskattade trots det novellen, som jag tyckte var rolig.

But resolutions of this magnitude belong rather to the region of day-dreams. They take one back to one's childhood, when one longed to win the football cup for one's school team, and, if possible, to have one's leg broken just as one scored the decisive try. Considering that one did not play football, this may surely be regarded as a noble example of an impossible ideal. It has the inaccessibility of a star rather than of a mountain-peak. As one grows older, one's resolutions become earthier. They are concerned with such things as giving up tobacco, taking exercise, answering letters, chewing one's food properly, going to bed before midnight, getting up before noon.

2 kommentarer:

  1. Kul att du redan är igång med novellerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Jag var ju redan igång eftersom jag läst noveller hela hösten, så jag plockar ut de som passar - och den här tyckte jag var ovanligt passande så här i början av året.
      Margaretha

      Radera