söndag 14 januari 2018

Barnflickan — novellutmaningen

38. Läs en novell där (minst) en av personerna är ett barn — Barnflickan, 1894, av Minna Canth i boken "Noveller".


Visst låter det gulligt och bra — och jag önskar verkligen att alla barn, alla barn i hela världen hade ett eget rum med bokyllor fyllda av böcker, en byrå med kläder, och om de så önskar grisskära tapeter!
Men tyvärr är det inte så det ser ut, den här novellens trettonåriga Emmi är barnpiga och förväntas finnas till hands dygnets alla timmar.
— Hör på, Silja, sade Emmi, då hon klädde af sig, hvarför äro vi pigor så dåliga?
— Vet du inte det?
— Nej.
— Därför att vi måste vaka så mycket. Vi hinna synda dubbelt mera än andra. Ser du, för herrskapet, som sofver ända till klockan åtta eller tio, blir mången synd ogjord.

 Minna Canths berättelser hör inte till de glättiga — hon skrev ofta om människorna på livets skuggsida — och det råder ingen tvekan om var hennes sympatier låg, hon driver obarmhärtigt med de högfärdiga och tillgjorda som strävar efter att vara fint folk, och skildrar ömsint de hårt arbetande kvinnorna i sina böcker. Och hon visste hur viktigt det är för alla människor att få tillfredsställa sina behov av att läsa och utvecklas som människa.
Nu har jag inte läst så värst mycket av henne, de flesta av de böcker som finns hos Gutenberg är på finska. Bara några få är översatta till svenska, och de är intressant läsning eftersom det rätt som det är dyker upp ord som vi inte använder i Sverige. Kanske gjorde vi det förr, för SAOB bekräftar att orden betyder vad jag tror. (Vad gjorde jag utan SAOB‽) 
"Prata inte råsk" står det, och jag hittar ordet fast det här stavas med o, och där står bland annat:
ROSK (utom i vissa trakter, bygdemålsfärgat, numera bl. i Finl., vard.) koll.: skräp; bråte; boss; fnas; smolk; grums; bottensats; äv. om enstaka partikel: grand l. korn l. smolk o. d.; jfr RASK, sbst.1, RUSK. 
Jag hittar "paryr" och "knäfvel" men inte kippis. 


Minna var en intressant kvinna, den första finskspråkiga kvinnliga journalisten i Finland, och hon kom att bli socialt engagerad. I företalet till "Noveller" ger hon en sammanfattning av sitt liv som är väl värd att läsa. Där berättar hon bland annat hur hon och hennes man fick sparken från den tidning där de, eller egentligen bara hennes man, var anställd  men där även Minna skrev:
"Och reformifvern grep mig genast. Jag skref våldsamma artiklar mot brännvinet, och dessa väkte uppmärksamhet på platsen, ty nykterhetsfrågan var då ännu ej satt under debatt i vårt land.
Men o ve! Jag hade glömt att bladets ägare också var ägare af ett bränneri. Han blef mäkta vred och förebrådde mig att jag »brände upp brödet för honom». Då året gått till ända, var min man icke längre redaktör för tidningen, och jag måste vackert vända åter till symaskinen."
I Finland firar man den 19 mars Minna Canth-dagen, tillika jämnställdhetsdagen.
För att hedra minnet av Minna Canth har man rest 
en staty av henne i varje hemstad - Tammerfors, 
Jyväskylä och Kuopio. På bilden ser vi statyn 
som står i Minna Canths park i Kuopio. 
Bild: Museiverket/Fred Runeberg

Jag blir riktigt upprymd när jag hittar en staty med en upphöjd Minna — hur ofta ser man stayer med kvinnor — och det finns tre upplagor!
Sök på hennes namn och du hittar flera intressanta artiklar!

Lästa noveller:
8. Läs en novell om en hemlighet  "The Guilty Secret"— av Charles Paul de Kock ur International Short Stories: French, från 1910.
19. Läs en novell där någon dansar — The Dancer In Red  and Other Stories, 1906, av Fergus Hume


4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om denna kvinna som jag aldrig hört talas om tidigare.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Visst är hon intressant - och hennes böcker väl värda att läsas.
      Margaretha

      Radera
  2. Sedan du tipsade mig om henne har jag läst allt som finns på svenska hos Gutenberg. Dessutom har jag tipsat en finsk granne om henne, och Gutenberg. Hon hade hört talas om Minna, men inte läst något av henne, och nu tipsar hon vänner. Ringar på vattnet.
    Så tack för alla tips! Ser fram emot ännu fler, men förta dig inte!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Jätteroligt att höra hur cirkeln vidgas!
      Ska bli, tipsen står i kö.
      Margaretha

      Radera