tisdag 27 september 2016

Grattis Grazia!

Grazia Deledda
27 september 1871- 15 augusti 1936  

Kanske skulle jag ge Grazia ännu en chans. Jag har försökt att ta mig igenom några av hennes böcker, vid ett par tillfällen, men gett upp. 
Nu när jag söker information om henne på nätet, blir jag nyfiken eftersom det finns så lite skrivet om henne — och det verkar inte som om någon är entusiastisk över varken henne, eller det hon skrivit. 
Någon hävdar att hon inte var feminist — men hur många var uttalade feminister vid förra sekelskiftet? Så värst många var de nog inte — i synnerhet inte i en trakt där männen och traditionerna alltid hade sista ordet, och där vendettor var en del av vardagen.
Och att vara feminist, var säkert inget som gav extra poäng för en nobelpriskandidat!
Men jag läser också att Grazia beskrev svårigheterna att leva i ett samhälle med strikta moraliska värderingar och normer. 
Ska se vad biblioteket kan skaka fram, jag har lånat några av hennes böcker där tidigare, men långt ifrån alla hennes böcker är översatta, varken till svenska eller engelska.
Hennes sista bok handlar om en kvinna som accepterat sin bröstcancer, själv dog Grazia, 64 år gammal, av bröstcancer.

Grazia erhöll Noblpriset 1926 med motiveringen: 
för hennes av hög idealitet burna författarskap, som med plastisk åskådlighet skildrat livet på hennes fäderneö och med djup och värme behandlat allmänt mänskliga problem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar