tisdag 6 september 2016

Den farliga solen

Inte bara vi människor bör akta oss för solen — textilier mår inte heller bra av solljus. Vill man trots det ha gardiner, får man antingen skaffa sådana i annat material — fast jag kan inte räkna ut vad det skulle vara för material. Plåt låter inte särskilt attraktivt, fördelen skulle vara att man aldrig behöver arrangera dem, varken vind, hundar eller ungar lär kunna rubba gjutna veck. Och så behöver man ju bara spola av dem emellanåt.
 Så värst förvånad blev jag inte över att min ena köksgardin inte klarade ännu en tvätt, jag var snarare tacksam över att de andra gardinerna hänger med ett tag till. Visserligen såg jag ett litet hål på en av gardinerna, och den gröna tråden är snarare grå än grön. Det är nog bäst att planera hur de framtida gardinerna ska se ut, så jag har dem klara innan de alla hänger i trasor.

Förresten är det inte bara textiler som far illa av solen. Jag bar ut en krukväxt som stått i ett söderfönster, och precis när jag kom ut gick hela ytterkrukan, av plast, i småbitar — tack och lov höll terrakottakrukan, fast kaktusen landade på min arm, så jag fick tillbringa en bra stund med en pincett.
Och tänk på alla plastpåsar som blir till smulor, när man nyfiket undrar vad som finns i dem.

6 kommentarer:

  1. Solstrålarna är starka, bara att konstatera och i kombination med gammalt stoff, om man kan kalla det så, så sker det saker. Synd nog vad gäller gardiner, för ofta är de äldre så vackra och av fin kvalitet. Men allt har sin tid och solen hjälper till att visa oss det. Som alltid ser jag fortsatt möjlighet att använda en trasig gardin tills det inte finns någonting kvar av den. Mjuka dammtrasor är alltid bra att ha.
    Vi som sparar och tar vara på har också märkt lite grann av fenomenet om snål spar och fan tar...de stora kraftiga plastburkar som har väntat på att bli krukor av något slag var så murkna så det blev återvinningen istället som fick ta hand om dem.
    Hoppas att du har fått ut alla taggar ur din arm nu!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Kruxet är att jag får mer dammtrasor än vad som går åt, när man dammar så sällan som jag gör. Jag har nog trasor för ett liv till.
      Jo, det har sina sidor med att vänta för länge med att använda (äta) något.
      Margaretha
      helt taggfri

      Radera
  2. Plåtgardiner wow. Vävda som brynjor :-)
    Och plastpåsar behöver inte ens solljus för att bli sköra. Kanske ska vi vara bara lite nöjda med det så att det långt om länge ändå bryts ner om de hamnar i naturen (vilket gud förbjude). Terrakottakrukan höll och du med. Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Faktum är att jag har en väninna vars mor fernissade allt från möbler till mattor och gardiner - lättskött, men kanske inte så kul.
      Jo jag har både väskor och påsar som stått mörk, och som blivit till smulor när man tar i dem.
      Frågan är hur väl det bryts ned i naturen - där det trots allt ofta hamnar.
      Margaretha

      Radera
  3. Men jag hörde på tv, Fråga Lund, att UV-strålar dödar bakterier och att det är därför tvätten luktar så gott när den hänger ute. Jag ska allt leta reda på min tvättställning och börja hänga ut lakan och handdukar igen. Gardiner tvättar jag inte så ofta. Vi röker inte och har bra fläkt i köket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Man får kanske hänga ut sig själv ibland för att öka på motståndskraften.
      Eftersom jag inte har någonstans att hänga min tvätt inomhus, så hänger jag ut den hellre än tumlar, om det inte är busväder.
      Margaretha
      som minsann
      inte heller
      tvättar gardiner
      så ofta att det stör

      Radera