tisdag 13 september 2016

César

Self-Portrait, ca 1960 
César Baldaccini
1 januari 1921 – 6 december 1998

I konstnärssammanhang, kallades han bara för César, denne franske skulptör, som jag hittade på min odyssé häromdagen. Ingen konst att ha i vardagsrummet, jo förresten, några av litografierna skulle jag gärna vilja ha, men som offentlig konst finner jag den spännande. Ta en tur på nätet och titta på hans konst, det finns massor  hur jag har kunnat missa honom, övergår mitt förstånd (vilket inte säger så mycket förstås).

Inch 
1963-1988

Freedom, odaterad

Compression, odaterad

Petit Valentin

Olympic centennial, 1992
Lithograph, 
Velin d'Arches paper 90 x 63 cm

Composition
Original lithograph in colours on wove paper.
Published in 1961 by éditions cahiers d'art XXe Siècle, Paris, France.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar