onsdag 2 november 2011

Mer kastanjeprat



Inte kunde jag väl låta bli att köpa kastanjer när jag var i staden senast. Jag har alltid gjort det tradionella krysset på kastanjes flata sida när jag rostat dem — men jag hittade filmsnutten ovan och besöt mig för att prova den metoden. Den fungerade utmärkt, bortsett från att jag på några, ganska många, kastanjer, snittat för djupt. När jag öppnade dem gick hela kastanjen mitt i tu.
Alla som gick sönder la’ jag åt sidan och använde nästa dag till en sallad, enligt anvisningarna i ”The Myrtle Reed Cook Book”.
Förutom kastanjerna, som var i majoritet, tärnade jag ett äpple, skivade några selleristjälkar och hade i en näve rostade valnötter. Majonäs tyckte jag lät för överväldigande, istället gjorde jag en vanlig vinaigrette.
Estetiskt var salladen inte mycket att hurra för, men jag tyckte att den var vansinnigt god.

7 kommentarer:

  1. Jag lämnade just ett meddelande på tebloggen. Jag tyckte att den såg god ut.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  2. Mette,
    Och jag svarade precis där!
    Den såg ju inte motbjudande ut - men det var inget speciellt med den. Man skulle väl kunna piffa till den med några blader eller skivor av frukt.
    M

    SvaraRadera
  3. Jag skrev just en kommentar, som av någon anledning blev illande gul och försvann upp i cyberrymden. Om den ramlar ner vete gudarna.
    Jag skrev att jag tycker om kastanjer, mycket men att det inte är möjligt att få tag på ätbara sådana här. Receptet ser urgott ut, så jag skall använda mig av det när jag kommer närmare de ätbara godsakerna i januari.

    Karin

    SvaraRadera
  4. åååh kastanjer är jättegott! Här i Italien är kastanjer dyra i år eftersom många kastanjeträd drabbats av ett skadedjur från importerade Bonzai-träd.

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Mycket märkligt har jag varit med om i bloggoversum - men en gul kommentar har jag inte sett -inte än...
    Jag måste till sta'n för att få tag på kastanjer, så det händer inte varje år. Men det här var så gott att jag hoppas jag kan få tag på mer.
    Hoppas du också kan köpa kastanjer inom en inte alltför avlägsen framtid!

    Karlavagnen,
    Jag har faktiskt inget riktigt begrepp om vad som är dyrt och billigt i kastanjevärlden (det vill säga jag tycker att allt är dyrt!) - om jag minns rätt betalade jag 69:- kilot.
    Hoppas du kan köpa så att det åtminstone räcker till en sallad.
    Hälsa Nisse!

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Kastanjer har jag aldrig sett till försäljning i affärerna här. Antingen har jag inte sett dem eller så säljs de inte. Låter mycket gott med din sallad. Allt behöver inte vara estetiskt för att vara gott. :)

    SvaraRadera
  7. Anne-Marie,
    Särskilt kring jul är det ju populärt att rosta kastanjer, i Staterna. Så du borde hitta kastanjer - det gäller nog bara att leta på rätt ställe - eller tänka på det. Jag ser sällan annat än det jag har på handlingslistan, är man inte inställd på att köpa kastanjer är det nog lätt att missa dem.
    När jag tänker efter, såg jag någonstans på nätet att man kunde skicka efter.
    Margaretha

    SvaraRadera