måndag 13 juli 2009

Ett brev betyder så mycket

Celia Thaxter's Garden, Isles of Shoals, Maine, 1890
Childe Hassam
0
Är fortfarande lite avslagen efter resan – och att direkt efter hemkomsten, av nödtvång ägnat mig åt köksbestyr. Med tyska gäster och en del engelska skriverier får dessutom hjärnan arbeta övertid med utrikiska – och det ramlar märkliga meningar ur min mun.
Då, när allt jag önskade var att få sova en vecka och slippa tänka, hittar jag ett spännande tjockt kuvert i brevlådan. Brevpapper med motiv av Childe Hassam från Martha!
När jag för många år se'n hälsade på min väninna Martha i New England, besökte vi den otroligt vackra ögruppen Isle of Shoals. På ön Appledore finns Celia Thaxters trädgård, som jag blev helt betagen av. Senare fick jag hennes bok "An Island Garden" med illustrationer av Childe Hassam. En bok jag ofta återvänder till, och nu upptäcker jag att hela boken med illustrationer finns utlagd på nätet.
Så fick jag mig en energi-injektion som gjorde att jag lyckades klippa delar av gräsmattorna. Det gäller att passa på medan det är någorlunda torrt i gräset. Egentligen tyckte jag att det var helgerån att meja ner brunört, grässtjärnblommor, klöver och blåklockor – för att bara nämna några få av skönheterna som brett ut sig medan det varit för vått för att klippa.















OF all the wonderful things in the wonderful universe of God, nothing seems to me more surprising than the planting of a seed in the blank earth and result thereof. Take a Poppy seed, for instance: it lies in your palm, the merest atom of matter, hardly visible, a speck, a pin's point in bulk, but within it is imprisoned a spirit of beauty ineffable, which will break its bonds and emerge from the dark ground and blossom in a splendor so dazzling as to baffle all powers of description.
Från "An Island Garden" av Celia Thaxter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar