torsdag 24 oktober 2024

Har du några millioner över?

 


I så fall kan du kanske köpa originalmanuskriptet till Antoine de Saint-Exupérys ”Lille prinsen” — om inte någon redan hunnit före dig, jag hörde nyheten i morse.

Själv nöjer jag mig med de exemplar jag införskaffat i vanliga bokhandlar. 

 


Ett av boken många välkända citat är det där Lille prinsen just träffat en räv:


Räven tystnade och såg länge på Lille prinsen:

— Tämj mig, är du snäll! … sade han.

— Det skulle jag gärna vilja göra, svarade Lille prinsen, men jag har så ont om tid. Jag måste skaffa mig vänner, och det är så mycket jag måste lära känna.

— Man lär bara känna det man tämjer, sade räven. Människorna har inte längre tid att riktigt bli bekanta med något. De köper färdiga saker i affärerna. Men eftersom det inte finns vänner att köpa i affärerna, har människorna inte längre några vänner. Om du vill ha en vän, så tämj mig!



3 kommentarer:

  1. Lilla Prinsen, den boken gav jag bort till biblioteket när vi flyttade hit. En riktig klok-bok..
    Karin

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Lille prinsen, så roligt att du skriver om den! Men manuset bryr jag mig inte om.
    Nu när jag nästan är bra efter flunsan så är det perfekt läsning, särskilt med teet som gubben kommer med nu.
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Också i vår familj är Lille prinsen en ofta citerad favorit, på olika språk. Jag tror vi har den på sex olika språk.

    SvaraRadera