tisdag 8 oktober 2024

På G

 Böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G, är vad vi ska presentera i dag.

The reader ... I have at home

 María Jesús Arias Rodrigo 


Borde inte vara så svårt tänker jag, när jag ser att dagens tema är G, och Paul Gallicos namn omgående dyker upp — men sen är det stopp. Stopp när det gäller intressanta författare, i alla fall.

Så jag koncentrerar mig på mitt första val: ”Flowers for Mrs Harris”, av Paul Gallico. En författare så produktiv att det inte var självklart vilken bok jag skulle välja — Jennie till exempel, är en av mina favoriter.



Jag hade inte mycket mer än bestämt mig för Mrs Harris när jag kom att läsa en anmälan av en bok (tror det var en bok, men det kan ha varit en film), en ny bok som handlar om en städerska som bestämmer sig för att skaffa sig en länge eftertraktad klänning från Dior. När jag kom så långt såg jag efter vad författaren heter — det var inte Paul Gallico, men av beskrivningen att döma kunde det ha varit det. Enda skillnaden jag såg var att boken är ny, medan Paul Gallico dog redan 1976, och medan hans städerska var en äldre ”cockney”, så var den nya bokens städerska ung, om jag minns rätt.

Jag tror att ”Flowers for Mrs Harris” finns att köpa, men den finns också att läsa hos InternetArchive. 

Ett utdrag ur boken kan du läsa här



Innan jag hunnit ställa tillbaka boken i bokhyllan hade G-böckerna runnit till och jag blev tvungen att välja bort en del böcker.


Det blir en deckare i dag också. En som får mig att fundera över vad det är som gör att författare som varit mycket populära, helt plötsligt är som uppslukade. De författare som jag först kom att tänka på skrev alla deckare (Ruth Rendell, Jaquline Winspear, Ellis Peter och P. D. James).

Kan det bero på att i tillflödet av böcker, och då i synnerhet deckare, tycks outsinligt? Så att de äldre böckerna kommer i skymundan.

Den författare jag tänker på i dag är Elizabeth George, hennes första bok kom 1988, och där fick vi möta hennes adlige deckare Thomas Lynley. 


Jag läser att hon till dags dato har skrivit 22 böcker, där han figurerar. De första böckerna gillade jag, men gav så småningom upp — delvis för att det är tjocka böcker, och det kändes som de gick på tomgång i väntan på att Thomas Lynley skulle presentera en mördare.



Den första boken i serien är ”A Great Deliverance”, vilket blev ”Pappas lilla flicka” i svensk översättning.



Jag slutar med en go’bit: Jan Gehlins ”Fadern”. Eftersom mina G-böcker står överst i en bokhylla, så ramlar jag inte över de böckerna av en slump. Nu hade jag ju ett ärende, vilket jag är glad över, annars hade jag ju inte blivit påmind om den här tunna lilla boken. 

Sam Helleberg växte upp i en stor familj med en auktoritär far. När han så träffar Hanna, och de gifter sig, är han fast besluten att i hans och Hannas familj ska råda demokrati. Till en början går det enligt planerna, men efter ett tag visar det sig att demokrati inte är helt enkelt att hålla vid liv.


En bok som kryllar av meningar som skulle passa in på Skriv-Roberts lördagsmeningar.




20 kommentarer:

  1. Å, Mrs Harris, henne gillar jag. Jag har läst de andra böckerna om henne, men det var så länge sedan att jag tror att jag ska läsa om dem.
    Tror också att jag läst nästan alla av Elizabeth Georges böcker, utom de sista. Men håller med om att de kan vara för tjocka.
    Lycka att bli tipsad om en ny författare, Gehlin känner jag inte till!

    SvaraRadera
  2. Nej jag är inte anonym, men har problem med blogger som inte vill ta emot min adress.
    Mette

    SvaraRadera
    Svar

    1. Mette,
      Jag fundera också på att läsa om Mrs ’Arris — tror förresten inte att jag läst alla böcker om henne, vore kanske värt att göra det.
      Margaretha

      Radera
  3. Mette-Flette,
    Du är tidig i dag — är du uppe och väcker tuppen?
    Helt OK Mette, jag vet hur stönig blogger under stundom är — dessutom kan man ju klicka på ditt namn, fast det inte leder till den nedlagda bloggen förstås.
    Margaretha
    på väg till
    tandis

    SvaraRadera
  4. Elisabeth George läste jag mycket av ett tag och jag uppskattade hennes deckare. Jan Ghelins bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Kollade nyss, varken Bokus eller adlibris har några böcker av Gehlin — verkar som du får vända dig till ett bibliotek eller antikvariat.
      Margaretha

      Radera
  5. Svar
    1. Hannele,
      Då har du en del att börja med.
      Margaretha

      Radera
  6. Elisabeth G har jag gett upp, hon blev för långrandig. Det tålde inte hennes historier - och inte jag heller ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Elizabeth Georges böcker är för mastiga. Hörde aven amerikansk författare att många förlag betalar författaren per sida — inte underligt att böckerna blir urvattnade, om det är sant.
      Margaretha

      Radera
  7. Håller med om att Jennie är fantastisk, en bok som vi läser högt ur så snart något barnbarn blivit tillräckligt stor för att gilla den. The Boy Who Invented the Bubble Gun är en annan bok som vinodlare läser.

    De första två, tre böckerna av George tyckte jag om, men sen blev de för mycket för mig.

    Gehlin ska jag titta närmare på.
    Hoppas dagen gick bra och du är hemma nu!
    love & hugs,
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Jag gillar hur ni lyckas få nästa generation intresserad av böcker. Får mig att tänka på ”Reading is only the Tiger’s Tail”.
      Margaretha
      hemkommen & trött
      efter en lååååång dag

      Radera

  8. Gillar tisdagarna med alla boktips. Det är spännande att se vilka val ni gör.
    I dag säger jag som alla andra att jag blir nyfiken på Gehlin.
    Av Gallico har jag nog bara löst en bok, snögåsen (heter den så?), men ska titta på hans andra böcker nu.
    George tröttnade jag på för länge sedan.
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar

    1. Johanna,
      Roligt att du gillar att läsa om våra bokval!
      Ja, det är rätt många som vill titta närmare på Gehlin — hoppas hans böcker går att få tag på.
      Margaretha

      Radera
  9. Elizabeth Georges serie följde jag länge, men böckerna blev tjockare och tjockare utan att innehålla mer...

    SvaraRadera
  10. Lotten,
    Det verkar vi är många som snabbt fick nog av Elizabeth Georges böcker.
    Margaretha 


    SvaraRadera
  11. Paul Gallico! Jag har bara läst en liten bok av honom, men den gjorde intryck på mig. Love of seven dolls. Det var längesedan jag läste den och det är den slags bok som jag tvekar att läsa om. Tänk om förtrollningen försvunnit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Rätt många av Gallicos böcker finns hos InternetArchive — bland annat ”Love of seven dolls”.
      https://archive.org/details/loveofsevendolls0000paul/page/n6/mode/1up
      Jag förstår din tvekan, men jag tror den håller (boken alltså, inte tvekan), och enda sättet att få reda på det, är att ånyo läsa den.
      Själv har jag börjat på ”The Boy Who Invented The Buble Gun”.
      Margaretha

      Radera
  12. Så märkligt att någon skriver en bok med samma historia som Gallico, och det hus nu när du berättar om boken!
    Jag har inte läst den men tänker göra det nu.
    Tror att jag läste George för länge sedan, men minns inte något innehåll.
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Ja, lite lustigt är det ju att intrigen förefaller att ligga såå nära Gallicos bok.
      Slump eller stöld?
      Margaretha

      Radera