tisdag 17 september 2024

Mina böcker

ska idag ha min eller mitt i titeln

A Girl Reading, 2019
Jia Lee

Vem vet — kanske att Shakespeare hade haft färre tankar om han hade läst fler böcker?

Edward Young (1683-1765)


Det är minsann

inte helt enkelt

 att välja en ”min- eller mittbok”, bland överflödet av slika böcker!

Jäspalt, så svårt att begränsa sig till bara tre böcker. 


Minsann

[jfr d. minsandten; av det äldre, bedyrande uttr. på min sann, på min ära, till SANN, sbst., sanning, redlighet]




”Hur som helst, här föreligger nu en bunt alster av skiftande sort och substans. Synnerligen skiftande, som den inte ont anande läsaren skall finna!

så säger Povel själv, om sin bok, på första sidan — och jag kan bara hålla med — här är både verser och korta prosastycken, allt med författarens egna teckningar.




SVENSKSOMMAR

Solskivan drunknar i strilande regn

Blåklinten duckar i rågaxens hägn

Vallmons klarröda bladbåt 

seglar i pussen bort


Svensksommar 

Gladvåt 

Kort



 Min ordkynniga penna

av Povel Ramel




Nästa bok har jag valt därför att jag inte minns mycket av den, inte annat än jag tyckte den var rolig — när jag var elva år.

Jag har en känsla av att Sven Aurén i det närmaste är bortglömt, trots att han var en välkänd journalist och radioröst, som rapporterade från jordens alla hörn.


När han var stationerad i Paris upptäckte han plötsligt att hans pudel Youka sände meddelanden till honom. Som lydig husse skrev han ned vad Youka meddelade honom, och i den hör boken kan du läsa om hur Youka upplevde Paris.



 Så slutar jag med ”en Agatha”. Det var många år sedan jag läste den — så jag minns inte ”vem som gjorde det”, och varför. Men Agatha är alltid nöjsam, så jag rekommenderar den gärna. Tyvärr finns hennes böcker inte längre att läsa på nätet vilket säkert har med rättigheter att göra. Men det borde inte vara något problem att få tag på ett exemplar.


Boken börjar på en tandläkarmottagning, där den arme Poirot, inte visar några herkuliska drag.


”He (Poirot) was a man who was accustomed to have s good opinion of himself. Ge was Hercule Poirot, superior in most ways to other men. But in this moment he was unable to feel superior in any way whatever. His moral was down to zero. He was just that ordinary, craven figure, a man afraid of the dentist’s chair.”


Dessutom var hans tandläkare av den sociala pratsamma sorten — visst är det trevligt, men jag har själv haft den sortens tandläkare och vet hur svårt det kan vara att småprata med munnen full av diverse instrument.


” Slightly indistinctly, owing to the difficulty of formimg consonants while keeping the mouth open, Hercule Poirot was understood to say that there was mo special trouble.”

14 kommentarer:

  1. bokståndet utom det religiösa kanske inte var så stort under Shakespeares tid.
    Senast läste jag Paris och parisarna (1959) av Sven Aurén, han finns i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Nej, det fanns nog inte fullt så mycket skräpböcker då.
      Sven Aurén förtjänar att bli ihågkommen
      Margaretha

      Radera
  2. Ha ha, stackars Poirot! Pudeln blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scylla,
      Möjligtvis får du vända dig till ditt bibliotek om du vill få tag på ”Min pudel i Paris”.
      Margaretha

      Radera

  3. Kul att du har med Aurén! Jag minns honom inte, men våra föräldrar umgicks med hans familj när jo bodde i Frankrike. Någonstans har vi nog ett signerat ex av Min pudel i Paris. Måste fråga syrran, skulle vara roligt att läsa om den.
    Povel och Christie är båda självklara och fantastiska författare!
    Kolja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Hoppas du hittar boken i era gömmor — alltid roligt med personliga dedikationen, skrivna utan tankar på sterbhuset!
      Margaretha

      Radera
  4. Kul att du tog med Povel, jag valde bort "Min galna hage" med tvekan!!!! Han är en av mina sanna idoler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Ja, Povel hör till de oslagbara och oundgängliga.
      Att välja bort hör till det svåra i den här leken — samma vånda varje vecka.
      Margaretha

      Radera
  5. Trevlig trio, som vanligt. Jag kan gott tänka mig att läsa alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Det är bara att sätta igång!
      Margaretha

      Radera
  6. Jag har naturligtvis hört Povel Ramels sånger, men aldrig läst hans böcker.
    Så den enda jag känner till idag är Christies bok. Men den tycker jag mycket om.
    Wendy

    SvaraRadera
  7. Wendy,
    Povel är svåröversatt — jag vet inte, men tror inte att han finns på engelska.
    Måste vara lika svårt som att översätta Ogden Nash till svenska.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Povel Ramel var en fantastisk ordekvilibrist!

    SvaraRadera
  9. Robert,
    Visst var han!
    Margaretha

    SvaraRadera