söndag 15 september 2024

Gallimatias



 confused 
Mohamed Shawki


Visst är gallimatias ett underbart ord? 
 [av fr. galimatias (slutet av 1500-talet), av omtvistat ursprung; jfr ANelson StrenUps. 289 ff. (1922)]

Så värst ofta hör man det inte nu för tiden — men det var det första ord som kom för mig när jag hade läst den här bruksanvisningen:


Om glödlampan behöver bytas ut avlägsnas den i toppen av meridianen sittande plastproppem genom, att man skruvar den däri sittande skruven lite grann upp.

Man använder sedan skruven som som en korkskruv och drar plastproppen ur meridianen. Man lutar sedan jordkulan åt sidan så den frigörs från meridianen varefter lampan bytas ut.


Den kom i dagen när jag gick igenom en mapp med manualer, de flesta hade överlevt artikeln de förklarade, så där blev jag av med en bunt papper.
Men jag kan inte för mitt liv förstå att vad just den här handledningen beskriver. 
Jag läser den engelska varianten i hopp om att förstå. 

To change the lamp. Unscrew the domed screw at the top of the meridian about half an inch and then pull out the nylon sleeve. Tilt the globe ball away from the meridian, remove the time dial and plastic washer. The ball may now be gently lifted off its seating to expose the lamp.

N. B. When replacing the ball, make sure it is correctly seated on the South Pole cap.


Men det hjälper mig inte att förstå vad för slags lampa jag har, eller har haft, som kräver denna komplicerade procedur när glödlampan behöver bytas.





6 kommentarer:

  1. En inifrån upplyst jordglob kanske?

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Inte klokt så klok du är!
    Så är det naturligtvis, men den är nog minst 50 år, och jag undrar om det går att hitta rätt sorts glödlampa.
    Jag har faktiskt lyckats få isär jorden, för länge sedan, men lyckades inte få nå’n sprutt på upplysningen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Så bra att Karin fattade vad den konstiga texten betyder! Det hade jag aldrig kommit på.
    En sån globe har jag alltid önskat mig, men det verkar som de blivit omoderna.
    love, Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Som alltid när man har svaret, är det så självklart! Jag borde ha fattat, för ordet meridian fick mig att tänka på kartor — men platta sådana.
      Jag tror att jordglober är omoderna, synd, för de ger dig ju ett begrepp om avstånd.
      Det går kanske att hitta begagnade jordglober någonstans…
      Margaretha

      Radera
  4. Gallimatias är ett fint ord.
    Karin kom på det...kan vara svårt att få tag på rätt sorts glödlampa!
    Finns det jordglobar nu för tiden?
    Karin

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Just nu minns jag inte hur lampan såg ut — som ett rör tror jag — det är lite pilligt att få isär globen, så jag väntar kanske tills jag får hit någon fingerfärdig gäst. Huruvida det sen går att hitta rätt sorts lampa blir nästa steg. Här i byn har vi inte någon el-butik längre, och det är tveksamt om ica & konsum håller sig med så exklusiva varor.
    Margaretha

    SvaraRadera