söndag 29 april 2018

Grattis Lonnie!



Anthony James Donegan
29 april 1931 - 3 november 2002

som egentligen hette Anthony James Donegan. Själv är jag för unga för att ha upplevt honom och hans musik, i första hand, men jag minns att några av mors elever hade ett skiffelband tillsammans med några tjejer från en "flickåtta" (på den tiden man  separerade flickor och pojkar de sista åren i folkskolan, och åttan var högsta klassen). Där hörde jag namnet Lonnie, vilket inte sa mig ett dugg   inte heller i dag sa de mig något förrän jag började lyssna på en del av hans musik och ramlar in på ett klipp med sången "Does your chewing gum lose its flavor on the bedpost overnight?" Då minns jag! Mor hade nämligen läsklass, där ingick inte engelska i kursplanen, men mor försökte trycka in lite enkel engelska när tillfälle gavs, och jag förmodar att det var därför det här skiffelbandet bad henne om hjälp med sångtexterna. Den här tuggummitexten är det enda jag minns av de lektionerna, och jag misstänker starkt att de inte sjöng alla verserna (texten finns nedan och det finns flera klipp på nätet).
Jag hittar varken tvättbräden eller rotborstar på något av klippen, men läser på nätet att han lämnade den rena skiffeln bakom sig tämligen snabbt. I en intervju, som jag lyssnar till med Lonnie säger han något som slog mig när jag tittade på klippen: "vi hade så roligt!"

Oh me oh my oh you
Whatever shall I do?
Hallelujah,
The question is peculiar
I'd give a lot of dough
If only I could know
The answer to my question
Is it yes or is it no?
Does your chewing gum lose its flavor
on the bedpost overnight?
If your mother says don't chew it,
Do you swallow it in spite?
Can you catch it on your tonsils,
Can you heave it left & right?
Does your chewing gum lose its flavor
on the bedpost overnight?
Here comes a blushing bride
The groom is by her side
Up to the altar,
Just as steady as Gibraltar
The groom has got the ring
And it's such a pretty thing
But as he slips it on her finger
The choir begins to sing:
Does your chewing gum lose its flavor
on the bedpost overnight?
If your mother says don't chew it,
Do you swallow it in spite?
Can you catch it on your tonsils,
Can you heave it left & right?
Does your chewing gum lose its flavor
on the bedpost overnight?
Now the nation rise as one
To send their wanted son
Up to the White House, yes,
The nation's only White House
To voice their discontent
Unto the Pres-I-dent
The bonny burning question,
What has swept this continent?
If tin whistles are made of tin,
What do they make fog horns out of?
Boom boom
Does your chewing gum lose its flavor
On the bedpost overnight?
If your mother says don't chew it,
Do you swallow it in spite?
Can you catch it on your tonsils,
Can you heave it left & right?
Does your chewing gum lose its flavor
On the bedpost overnight?
On the bedpost overnight
Hello there,
I love you and
The one who holds you tight!
Monday, Tuesday, Wednesday,
Thursday, Friday, Sat'day night
On the bedpost overnight
A dollar is a dollar & a dime is a dime!
He'd sing another chorus
But he hasn't got the time
On the bedpost overnight, yeah!
Låtskrivare: Billy Rose / Ernest Breuer / Marty Bloom
Text till Does Your Chewing Gum Lose It's Flavor © Sony/ATV Music Publishing LLC

2 kommentarer:

  1. Haha, idag fick jag poäng! Varför jag omedelbart la till Donegan till Lonnie vet jag inte. Inte kom jag heller ihåg att det var skiffle han höll på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Bra gjort! Jag blev tvungen att läsa om honom innan minnena började trilla in - och i sanningens namn var det minnen av tvättbräden mer än av Lonnie själv!
      Margaretha
      i solen

      Radera