måndag 26 februari 2018

Hepaticas — novellutmaningen

32. Läs en novell vars titel du tycker är vacker — Hepaticas av Anne Douglas Sedgwick.

Hepatica nobilis: white form

En annan årstid hade jag kanske inte fastnat för den här titeln — men nu i kylan kan jag inte tänka mig något vackrare än vårblommor.  Det visade sig vara en novell jag inte skulle ha läst om jag vetat vad den handlade om, men som ändå fångade mig — och som fick mig att undra hur jag skulle ha reagerat om jag varit någon av personerna i berättelsen.
Det hela utspelar sig under första världskriget, huvudpersonen är modern till en ung soldat — och mer än så säger jag inte ifall någon skulle vilja läsa novellen, som jag tycker är läsvärd.
Det här är en novell som finns i många olika upplagor på nätet, både att läsa och att lyssna till, av någon märklig anledning skiljer sig några namn i de olika utgåvorna. Jag lyssnade till en mycket god uppläsning på librivox.




2 kommentarer:

  1. Nu hoppas jag att det går att kommentera.
    Intressant novell, jag har aldrig hört talas om Sedgwick men jag ska nog läsa lite mer av henne.
    Jag undrar också hur jag skulle ha reagerat om jag hamnade i den situationen!
    kram igen, Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Gläder mig att du tycks gilla Sedgwick!
      M

      Radera