tisdag 20 februari 2018

Fira, högtidlighålla eller bara notera

Jag talar om alla dessa temadagar som fascinerar mig även om jag ännu inte fattat vitsen med dem. I dag är det både "världsdagen för social rättvisa" och "slarvighetens dag" — att det behövs en dag, och inte bara en, för social rättvisa, är jag helt införstådd med, frågan är bara hur jag på bästa vis skulle kunna uppmärksamma dagen. 
"Slarvighetens dag" däremot, är väl inte så mycket att fira — det tycker jag inte heller att pedantens dag är, om det nu finns en sådan. Jag har utan resultat försökt ta reda på hur dessa dagar har uppkommit. Vem 17 vill uppmärksamma "rumpans dag", "piprökardagen", "matematikens dag", "knäckebrödets dag" eller "internationella skölpaddsdagen"? 

Untidy Table
Ilya Ivanovich Mashkov  
Undrar om Ilya var pedant — för inte tycker jag att hans bord är särskilt slarvigt. Det är ju inte dukat till galamiddag, men jag skulle gärna slå mig ner där en soliga och lagom varm sommardag, för att dricka te och äta bär och frukt.
Men just när det kommer till ordning, så tycks vi alla ha olika uppfattningar om vad som är ordning. Dessutom är det finare att vara ordentlig, liksom man är en bättre människa om man är en morgonmänniska som joggar varje morgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar