söndag 22 oktober 2017

Nipper


Hittade en liten skål med diverse nipper i. Det slog mig att jag varken hört eller läst ordet nipper på den dag jag minns. Är det ett av våra utrotningshotade ord — eller rent av redan utrotat?


nipper

nipp`er subst., plur. 
• små, mindre värdefulla smycken el. andra prydnader för klädedräkt och kropp: nipperdosa
HIST.: sedan 1701; via ty. av fra. nippes, plur. av nippe 'sådant som hör till klädedräkten', av fra. dial. guenipe'lump; trasor'


Men nippertippor finns det säkert fortfarande — även om de kallas för något annat. Vad?

nippertippa


nipp`ertippa subst. ~n nippertippor 
ORDLED: nipper--tipp-an
• fåfäng, ngt uppnosig flicka eller ung kvinna ⟨ngt nedsätt.⟩: nippertippsfasoneren riktig liten ~
HIST.: sedan 1669; trol. till sv. dial. nipper 'liten; nätt' och tipp 1

4 kommentarer:

  1. Förmodligen är vi den sista generationen som vet vad nipper och en nippertippa är. Det är längesen jag också hörde de orden.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så är det nog, och jag kan inte hjälpa att jag tycker det är vemodigt med alla ord som går i graven.
      Margaretha

      Radera
  2. Men rörelsesången som börjar Vaknade gjorde Nippertippan, vaknade gjorde jag...den lever kvar och används flitigt när man sjunger med små barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Jag har sjungit mycket med barn, men helt missat sången om nippertippan, så jag blev tvungen att googla. Tack!
      Margaretha

      Radera