söndag 15 oktober 2017

I dag för 52 år sedan

brände David Miller sin inkallelseorder till Vietnam.


David Miller, a pacifist, burns draft card. October 1965. Bettman—Corbis
Nej, jag kände inte honom — jag var inte ens medveten om att det hände just då. Men jag kom att lära känna många killar som även de bränt sina inkallelseorder, eller helt enkelt lämnat U.S.A. för att slippa "döda sina bröder". Och jag kom att lära känna många jämnåriga tjejer som förlorat sina pojkvänner, eller makar, i Vietnam.
David var inte först med att bränna sin inkallelseorder, jag tror man började att göra det så tidigt som 1963 — men när David gjorde det den 15 oktober 1965 hade det nyligen blivit olagligt. Det ledde till att han några dagar senare greps av FBI, och fick spendera två år i fängelse.




Här kan du läsa mer om "draft-card burning".

2 kommentarer:

  1. jag minns inte heller just den dagen eftersom jag var för ung, men jag minns ju hela den perioden. debatterna om för och emot kriget kunde bli långa och bittra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, och ibland fick man hålla tungan rätt i munnen!
      Margaretha

      Radera