måndag 21 augusti 2017

Inga hemligheter här inte


En god vän letade reda på mig på nätet, och kunde berätta hur stor min tomt är och vilka intressen jag har. Exakt hur stor min tomt är hade jag glömt bort, så det var ju bra att få reda på. Vilka intressen jag har, trodde jag att jag visste, men nej då här får jag veta att jag " är äldre än genomsnittet i området, medelåldern bland de som bor i området är 62 år. Jämför man med Sverige i övrigt är singelhushåll och sambor, 50-64, överrepresenterade i området. Vanliga intressen är meka med bilar, arbeta i trädgården, antikviteter, trav och galopp, sportfiska, lösa korsord eller sudoku, krukväxter, snickra/måla och bygga, motorsport och energisparande."
OK, krukväxter gillar jag, och trädgårdsskötsel är jag åtminstone intresserad av i teorin. Att energisparande är ett intresse, är väl att ta i  det är något nödvändigt.
Men att jag är äldre än de flesta här, är rena ljuget  en man är yngre än jag, men i övrigt är gatan rena äldreboendet. När jag läser vidare inser jag att de med "i området" avser även fastigheterna på andra sidan älven. De tänker tydligen på samma vis som de som administrerar färdtjänst och sjukresor, där ger man den arma chauffören fem minuter för att komma till någon som bor inom synhåll från mig, men eftersom ingen här nyttjar amfibiebil, så är det ungefär 7 km dit landvägen.
Att  "tomten är mindre än andra tomter i området", är också ljug  i alla fall på min sida av älven.

Här gjorde jag en paus, det där med trädgårdsskötsel lät så uppfordrande, att jag kände mig tvungen att gå ut och klippa ur magnolian. Gör jag inte det varje år, så kan jag inte se ut genom köksfönstret.

Tyvärr råkade jag knipsa av ett par grenar med blommor.

Mig veterligt har jag aldrig svarat på några frågor om mina intressen, men några i "området" måste ha berättat om sina. Vad jag undrar är hur många de är, och hur ackurat deras svar är.

Och så föreslår de att jag ska kika närmare på Ali 22 år, som är singel!

6 kommentarer:

  1. Haha...undra på att du klippte av ett par grenar med blommor!
    Jag tänker som vanligt på orden som en äldre dam (hon var absolut över 62 år) brukade säga :"att den som inte vet men tror sig veta den bedrager sig."
    Den där Ali har du aldrig skrivit någonting om ;) .
    Ja, jisses säger jag.
    Men lite kul är det trots allt.
    tycker Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det var först i dag som jag fick korn på Ali, så jag har inte haft något att berätta om - men jag lovar att hålla dig underrättad.
      Ja, vi bedrager oss nog lite till mans - tur att det inte var något viktigt!
      Och visst vore det kul om någon får för sig att jag är ett motorgeni, och en hejare på travbanan.
      Margaretha

      Radera
  2. Det är svårt att bevara hemligheter i det sociala livet. Samtidigt kan det bli så tokigt. Bjud du in Ali på en fika i veckan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosse,
      Ja, det är inte lätt att bevara hemligheter på landet - å andra sidan är nog de flesta hemligheter uppkomna i någons (vems vete 17) hjärna, utan någon som helst verklighetsförankring.
      Om Ali visar sig vara en hejare på att klättra på stegar, klippa gräs, fixa både elektronik och elektriska prylar, för att inte tala om att meka med bilen, så vore det kanske inte så dumt att odla honom.
      Margaretha

      Radera
  3. Men seså, hej och hå! Ut och sportfiska! Sen är det dags att meka med bilen, kolla lite på travet och planera vad du ska snickra och måla. Blir snärjigt, men du bör försöka klämma in lite motorsport också. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nja, eftersom jag inte äter fisk, så kan jag stryka sportfisket från listan, och motorsport är väl inte så miljövänligt, eller energisnålt, så då utgår det. Att nyttja djur för ekonomisk vinning kan jag inte tänka mig - där ryker hästarna, och jag får massor med tid till att snickra och måla. Tyvärr är hård slöjd inte min starka sida, hur gärna jag än skulle vilja kunna sno ihop några bokhyllor eller vackra stolar. Jag kan kanske använda tiden till att väva?
      Margaretha

      Radera