onsdag 7 december 2016

Tankar vid fruktdisken

Hypatia (c:a 370-41), mathematican 
and neo-platonic philospher, mid 19th century

Konsum har extrapris på frukt, och jag är djupt försjunken i den högre matematiken, när någon knackar mig på axeln. En bekant undrar varför jag ser så frånvarande ut — jag talar om att jag ägnar mig åt högre matematik, men har kommit fram till att "när det regnar välling har den fattige ingen sked".
Hennes tomma blick säger mig att uttrycket är nytt för henne — jag borde väl inte bli förvånad, men hon är inte purung, och jag förutsatte att hennes lärarutbildning skulle ha täckt in en del vanliga uttryck. 


Eftersom jag vill veta hur länge vi använt detta talesätt, och varifrån det kommer, så rådfrågar jag Pelle Holm — och återigen blir jag förvånad, det finns inte med i någon av hans böcker! Däremot finns det i "Den svenska ordspråksboken innehållande 3160 ordspråk" från 1865. 
Men två, för mig nya, vällinguttryck hittar jag i Pelle Holms "Ordspråk och talesätt", två roliga och användbara talesätt:  
"Var och en sin välling rosar, fast därav allt ont osar."
"Man ska inte ösa välling på söndrigt fat."
Längre än så tycks jag inte komma i vällingfrågan. Om välling i största allmänhet, skrev jag för några år sedan.

När vi lämnar butiken ser jag en stor skylt som ropar "En godare jul!". Godare än vad undrar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar