fredag 8 juli 2016

Pie - sommarläsning

Two Women Sitting in a Garden, 1933 
Eric Ravilious

Min sommarläsning är av den mest skiftande karaktär, barnböcker, fackböcker, en och annan deckare, noveller, lyrik, biografier, snyftare och som vanligt en övervikt av gamla böcker. Min boksmältning tycks inte ta någon skada av blandningen — förresten är jag övertygad om att en allsidig kost är lika nyttig för själen som för kroppen.
Jag inledde sommarläsningen vid brasan, en regnig dag, med "Pie", en charmig barnbok av Sarah Weeks. En ny författarbekantskap för mig, som jag kommer att läsa mer av.
Varje kapitel inleds med ett pajrecept, och det är också ett sådant recept som är bokens "huvudperson", förutom den elvaåriga Alice, den vresiga katten Lardo och Alice kompis Charlie. 
Alice och Charlie avslöjar recepttjuven och löser mysteriet med det försvunna receptet. Boken är orealistisk på samma vis som många av Roald Dahls böcker  vilket bidrager till dess charm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar