torsdag 21 juli 2016

Boy — sommarläsning

Jag är en stor beundrare av Roald Dahls böcker, och hur han alltid står på barnens sida. Ibland har jag undrat över koncentrationen av elaka, ja rent sadistiska, vuxna, som förekommer i hans böcker.
Nu när jag har läst han bok "Boy, Tales of Childhood", inser jag att hans bardom var full av den sortens förlagor. Och som om det inte var nog med förfärliga lärare, rektorer och präster, så frodades pennalismen på de internatskolor där han gick.
Men hans hem var en motvikt, och hans sommarlov paradisiska  en bok väl värd att läsa. Boken är skriven för barn, men jag garanterar att även vuxna har stor behållning av den.

2 kommentarer:

  1. Tycker verkligen att hans böcker för barn är fantastiska även för vuxna!

    SvaraRadera
  2. Håller med. Perfekta som högläsningsböcker för hela familjen.
    Margaretha

    SvaraRadera