lördag 26 september 2015

Lördag med Gutenberg

och om Gutenberg.
Det här kopparsticket, föreställande
Johannes Gutenberg, är gjort av
André Thevet 1584, alltså mer än 
hundra år efter Johannes död.
Om han verkligen såg ut så, är det
ingen som vet, eftersom det inte finns
några samtida porträtt eller beskrivningar
av hans utseende.

Det är spännande att hitta en bok om Johannes Gutenberg, som jag inte hört talas om tidigare. Man vet ju inte särskilt mycket om Johannes, så nu ser jag fram emot att läsa den här, relativt korta (140 sidor), boken. Jag har läst mig till att Franz von Dingelstedt var en tämligen välkänd författare i mitten av 1800-talet. Hur sanningsenlig hans bok är, lär jag väl aldrig få veta — men kanske går det att ana sig till hur Johannes liv tedde sig, om jag jämför med vad man kan läsa sig till på nätet och i John Mans bok "Gutenberg", som jag skrev om för ett par år sedan.
Boken som jag fann i dag heter "John Gutenberg First Master Printer, His Acts and Most Remarkable Discourses and his Death" (1860), av Franz von Dingelstedt
Jag tror att det tyska originalet utkom 1840, och det är den här engelska översättningen som kom 1860.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar