onsdag 30 september 2015

En högst användbar artikel

 När jag köpte papper häromdagen, och killen som skurit till dem satte gummiband kring de olika buntarna, undrade vi hur i all världen man klarade sig innan gummisnoddar fanns att tillgå.
Det fick mig att gå hem och läsa om gummisnoddens historia. 
Stephen Perry hette den engelske uppfinnaren som tog patent på gummisnodden den 17 mars 1845, och hos wikipedia fick jag lära mig mer än jag bett om:
Skälet till att gummisnoddar är elastiska är på grund av gummits skiftande entropi. När entropin i polymererna som bygger upp gummisnodden är som högst har gummisnodden sin grundform. När man drar ut gummisnodden sänks entropin i polymererna för att gummisnodden ska kunna sträcka sig åt det håll som den dras ifrån. Om man sedan släpper gummisnodden så kommer entropin att öka, på grund av den andra termodynamiska lagen, tills gummisnodden åter har sin grundform. Polymererna hålls ihop av tvärbindningar av svavel.
För den som liksom jag undrar vad i all världen entropi är, kan man lära sig det här — nåja, åtminstone läsa om det.
Men det finns enklare saker att lära sig, en sida visar 15 olika sätt att nyttja sina gummisnoddar — allt från gröthank till pyssel.
En överskådlig sammanfattning om gummits historia finns att läsa här. Där kan du bli sittandes hela dagen för där hittar du också länkar till andra intressanta artiklar.
Nästa dag kan du utföra ett experiment som beskrivs på en sida vid namn "Stretch It! How Does Temperature Affect a Rubber Band?"
1920s-1930s Boy at Desk in 
Classroom in Front of Blackboard 
Shooting Paper Wad with Rubber Band
j
Der skal stor karakterstyrke til for at sælge elastik i metervis. 
             Robert Storm Petersen (1882-1949)

2 kommentarer:

  1. Gummisnoddar runt en pappersbunt kan jag lätt ersätta med vanligt snöre. Men utan resåren i trosorna blir livet svårare! Där välsignar jag gummiföreskomsten. Min egen mor berättade om en katastrofsituation i hennes ungdom när knappen i hennes onämnbara gav upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Nej, dragsko i brallorna är inte lika praktiskt - eller knapp i sidorna som jag har i ett par gamla mammelucker.
      En klasskamrat, såg en gång en dam kliva ur sina underbyxor på Stureplan och med högt huvud vandra vidare. Och en släkting kände att hennes underkjol var på glid när hon stod på perrongen i Karlstad - men då var systrar och svåger med. Den sistnämnde fann sig snabbt och uppmanade flickorna "bilda ring, bilda ring!"
      Margaretha
      som funderar
      på att samla
      på sig lite
      D-vitamin nu

      Radera