tisdag 29 september 2015

Grattis Miguel

"The pen is the language of the soul; as the concepts 
that  in it are generated, such will be its writings." 
                                           Miguel de Cervantes
Miguel de Cervantes Saavedra,  
29 september 1547 - 23 april 1616 
Det är högst osäkert om den här
målningen verkligen föreställer
Miguel de Cervantes

Miguel behöver väl knappast någon närmare presentation, men för den som vill fördjupa sig i hans omväxlande liv, finns en del att hämta på nätet.
Det tycks som hans bok Don Quixote, är den enda som har överlevt  — inte ens under Miguels liv var hans övriga produktion någon bästsäljare. Don Quixote hittar den intresserade på Gutenberg.
Jag plockade fram mitt exemplar för att citera några av mina favoritpassager — men jag kunde inte hitta en endaste av dem. Jag lekte ett ögonblick med tanken att läsa om boken, men de 785 sidorna med pyttesmå bokstäver gjorde det inte till ett lockande projekt.


Don Quixote och Sancho Panza 
ur Picassos perspektiv
Under mina tonår gick jag dagligen förbi en affär vid Jarlaplan där denna affisch fanns till salu för 15:-, och varje gång tänkte jag att i morgon köper jag den. I morgon har fortfarande inte kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar