måndag 28 juli 2014

Vad spelar det för betydelse


 — ejekligen, om folk säger "komma till bukt", "gamla antika", "snarast möjligt" eller kör med utslitna metaforer? Politiker vänder på alla stenar och går till botten (inte utan att man skulle önska att de blev kvar där) med allt — i alla fall påstår de det i intervjuer. Dessutom avslutar de var och varannan mening med "och så vidare", vilket låter oroväckande vagt och inte är förtroendeingivande.
Småaktigt att haka upp sig på, kan man tycka — men det får mig att tappa tråden, jag hör inte resten av vad de säger. Borde inte politiker tränas att framträda och uttrycka sig väl?
Nu är det ju inte bara politiker som är dåliga på muntlig framställning, men det är nog den grupp jag har minst fördrag med., när det kommer till ett dåligt språk.
Röster och intonation tänker jag inte gå in på nu — men därom finns en hel del att säga.

3 kommentarer:

  1. Äsch...försvann mitt kloka inlägg nu, medan jag lggade in mig.

    SvaraRadera
  2. Skulle bara säga: änklien får jag så att säga oja mig över så att säga alla, som så att säga inte pratar om saker som om de vore verkliga utan bara nåt man så att säga säger.
    P.s. här har vi ng-ljud i ejängklien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Att tala, för talandets skull - i hopp om att synas och förefalla förtroendeingivande - är nog ett utbrett oskick. Ibland undrar jag om någon av alla dessa dåliga talare, fattar att det finns folk som sitter hemma vid radioapparaterna och fnissar åt dem.
      Margaretha

      Radera