onsdag 2 juli 2014

En mörk historia


I dag är det 50 år sedan Lyndon B. Johnson skrev under Civil Rights Act, en lag som innebar omfattande reformer för svarta i U.S.A.. Undertecknandet hade föregåtts av ett stort motstånd från sydstaterna, 18 senatorer hade gjort allt för att förhindra den nya lagen.
Själv var jag för ung för att notera vad som hände i Staterna vid den tiden, och att en viktig lag trädde i kraft, gick mig totalt förbi. Jo, jag visste lite vagt att svarta inte hade det så lätt — men inte förrän jag, några år senare, läste två ungdomsböcker, som behandlade ämnet, gick det upp för mig hur illa det var. Böckerna går förmodligen inte längre att få tag på, annat än antikvariskt eller på biblioteket.  Många i min generation läste böckerna, och jag har hört flera av dem säga att de var de två bästa böcker de läst.
"Jenny" av Catherine Marschall (Julie's Heritage)
"Mary Jane" av Dorothy Sterling
Även om landet har en svart president, och lagarna ser fina ut på papperet, så känns det som det hänt frustrerande lite på dessa 50 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar