söndag 16 februari 2014

Söndagsmiddag

February
Third Sunday

Menu

Scotch Potato Soup

Roast Shoulder of Pork

Spiced Apple Sauce

Erin Potatoes            Boiled White Beans

Celery Salad

Squash Pie            Neufchatel Cheese

Coffee


 Att planera en söndagsmiddag, införskaffa råvarorna, plocka fram söndagsservisen, putsa silvret och stryka damastduken, kräver naturligtvis mer framförhållning än vad jag är kapabel till. Men eftersom jag redan tidigare har avslöjat min bristande respekt för mat och dryck, så tycker jag inte att jag har något att förlora, om jag visar upp ett förslag till söndagsmiddag. Den som har en mer ortodox inställning, kan ju använda den kommande veckan till att planera den här måltiden.
För en gångs skull tycker jag att allt låter gott (utom fläsket förstås) — dock ej samtidigt. Funderar på om inte soppan skulle vara lämplig middagsmat i dag.  

SCOTCH POTATO SOUP
1 bunch leeks or 2 cups onion.
1 head celery.
5 tablespoons butter.
1 quart milk.
3 cups potato cubes.
2 tablespoons flour.
½ tablespoon finely chopped parsley.
Salt, pepper.
Process: Cut leeks and celery in thin slices crosswise and sauté in two tablespoons butter eight minutes (without browning), stirring constantly. Turn milk into double boiler, add leeks and celery; cover and cook until vegetables are tender (about forty-five minutes). Parboil potato cubes in boiling salted water ten minutes. Melt remaining butter in a sauce-pan, add flour, stir to a smooth paste, remove from range and pour on slowly some of the milk until mixture is of the consistency to pour. Combine mixtures, add seasonings, and cook in double boiler until potatoes are tender. Turn into hot soup tureen and sprinkle with parsley.

Squashpaj skulle vara gott till efterrätt, snarlik pumpapaj — men godare, men inte ens om det ginge att få tag på hubbardsquash här, skulle jag hinna få den färdig till middagen. Undrar förresten hur man gör en oekonomisk squashpaj. Boken som inspirerat mig är densamma som jag skrev om andra söndagen i januari: "Fifty-Two Sunday Dinners" av Elizabeth O. Hiller.

5 kommentarer:

  1. Det kanske finns en lyxigare variant längre fram i kokboken som ju är helt underbar att bläddra i. Tänk att stå och dra av skal på vindruvor till en fruktsallad.....
    Men du kan få mitt recept på squash-ostkaka om du vill. Det är litet lyxigare med en massa mald mandel i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Ja tack, gärna!
      Squash är lite tråkigt om man inte piffar till den, men som utfyllnad är den bra i diverse bakverk. Fast vi har ju bara de vanliga gröna och gula här - vinteraquash har jag aldrig sett i byns butiker.
      Har man en piga, kan ju hon få flå druvorna, och vispa kaksmet i en halvtimme - åt samma håll. Men visst är boken rolig att bläddra i, och bli inspirerad av.
      Jag smakade just av soppan, med lite kummin blev den god.
      Margaretha
      som måste rusa
      för att ta ut limpan
      innan den blir
      överexponerad

      Radera
  2. Potatis och purjosoppa var min "examensrätt" i skolköket, om jag inte minns fel. Tror inte jag lagat det sen dess. Ska mejla dig squashkakereceptet!

    SvaraRadera
  3. Soppan ser god ut, men jag undrar om man kanske klarar sig utan mjöl? I alla fall om man tar lite mjölig potatis?

    Skala vindruvor! Det måste vara lika tidsödande som att skala mandel i torrt tillstånd, med hjälp av en liten vass kniv. Jo, det finns de som gör så, för om man skållar mandeln blir den ju alldeles för fuktig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Den är god - fast jag var inte så noga med proportionerna, och inte hade jag något mjöl i. Gjorde dessutom på mitt sätt och inte som det stod i boka.
      Kärnat ur en million druvor har jag gjort, och fick dem att gro också, men skalat dem har jag inte gjort. Har inte heller torrskalat mandel. Låter man den ligga utbredd på en handduk, torkar den snabbt.
      Margaretha

      Radera