fredag 20 maj 2011

Du är redan någon!


Today is “Are You Somebody Day?”
This day celebrates all of us who
are good but not yet Somebody.
Celebrate you as you. Make a
list of what you do, what you
have done, and what you want
to do. Build your self-esteem!

Inte nog med att allt, precis allt — från “hård i magen” till “hoppa över skacklarna” har en egen dag. De flesta av dagarna är i bästa fall triviala, och i de flesta fall förfärliga.
Naturligtvis är vi alla någon — även om många gör sitt bästa för att stoppa undan sina personliga egenskaper och kopiera någon annan. Självaktning kan man väl bara ha om man är sig själv är trogen sina ideal — och inte försöker bli NÅGON, någon annan, någon som är känd. Varför man blir känd tycks spela mindre roll, pengar, har jag förstått, är en genväg till att bli Någon. Näst bäst är det nog att känna någon med pengar.
Botox är kanske ett annat medel att bli någon — om man inte springer fortast eller hoppar högst.

8 kommentarer:

  1. Idag läste jag att man kan få sociala problem pga botox - att släta ut rynkor gör att man kommunicerar dåligt med andra människor. Ungefär som om man inte skulle kunna vifta på svansen längre om man var hund.

    SvaraRadera
  2. Tycker att det verkar självklart att man kan få sociala problem när det stretar överallt. Fåfängans marknad. Min frissa var förfärad över att jag inte färgar mitt hår trots att det börjar finnas både vitt och grått i det. Hon tog det som en självklarhet att man skall färga håret...för det gör ju alla:).

    Karin

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte att det ens är tillåtet att spruta botox på rynkor! Vad man åstadkommer är ju en förlamning, botox är ett nervgift.Klart att man inte kan röra ansiktsmusklerna då!
    Att det används medicinskt till spastiska pareser är en helt annan sak.
    Jag vill INTE bli känd - förr eller senare kan det bli besvärligt. Man kan bli förföljd av stollar eller råka ut för rykten och mediadrev - då är det nog inte så kul längre. Hu!
    Tänk bara så gräsligt att vara kunglig - att inte ens ha valt själv. Inte kunna peta sig i näsan utan att bli fotograferad med teleobjektiv av en papyross (som det heter i det aktuella numret av Grönköpings veckoblad).

    SvaraRadera
  4. Jag visste inte ens om att alla dessa dagar existerade. Och jag håller helt klart med om att-vara-känd = vara-någon är intet att sträva efter. Själv försöker jag bara "vara", och det är inte alltid det lättaste heller. Fast jag har ett mål att vara en "snäll människa". Tror det är ett mål man får försöka jobba mot hela tiden. Vilket får mig att tänka på boken "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn. Har du läst den? Kram

    SvaraRadera
  5. Chris,
    Ja, jag har har hört att man bara har ett ansiktsuttryck efter en så’n behandling. Klart att det blir problem!

    Karin,
    Visst är det märkligt hur alla förväntas gå i samma fåra. Grått hår är ju bra mycket vackrare än att som så många, gå omkring med färgat hår utan nyanser. Jo, jag vet att även färgat hår kan se naturligt ut - men allt för ofta gör det inte det.

    Olgakatt,
    Jag har alltid undrat hur folk vågar låta spruta in gift (som inte är medicines befogat) i kroppen. Men vi fåfänga människor har ju i alla tider kämpat mot naturen. Tänk hur man förr i tiden sprutade in paraffin i ansiktet, så att en del kvinnor aldrig mer ville visa sig utanför hemmet.

    Att var kändis måste vara förfärligt, men det tycks egentligen bara vara de tvivelaktiga (från min synpunkt sett) kändisarna som jagas av papyross. Jag tror inte att Meta Welander behöver ha peruk och solglasögon när hon går till affären - och Esa-Pekka Salonen kan säkert cykla genom sta’n utan att oroa sig.
    Vad de kungliga beträffar kan de ju kliva ur galosherna - efter ett halvår med ett vanligt lönearbete skulle pressen tappa allt intresse för dem, förutsatt att de inte dansade på borden varje helg, och de kan peta näsan bäst de vill.

    Magdalena,
    Det finns nog en uppsjö med “dagar” som vi aldrig hört talas om - tror att det många gånger är väldigt lokalt.

    Att vara trogen sina idela är verkligen inte det lättaste - en livslång kamp. Men tack och lov är det inget som intresserar “Hänt i veckan”.
    Ja, jag har läst några av Stefan Einhorns böcker, de är tänkvärda. Dessutom lär han vara en god och omtyckt föreläsare bland medicinstudenterna. För några år se’n hörde jag honom i ett Sommarprogram som var bra.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Färga håret är ganske ofarligt, så det ägnar jag mig åt via MM så länge det går. Men att någon skulle spruta in gift eller skära i mig utan att det var tvunget betackar jag mig för. Är alldeles för feg för det.

    Sin ålder bär man inte bara i ansiktet utan även i kroppen, rösten och i sinnet. Det är beklämmande att se ansiktslyfta damer med stela ansikten men med rynkiga händer och som har svårt att gå och röra sig. Det blir så mycket mer framträdande då att de är gamla...

    Eftersom MM hade ett jobb på M*igra*tvrkt under sin aktiva tid blev vi mordhotade en gång av en som han avvisat. Det var en fruktansvärd upplevelse och det tog lång tid innan jag vågade gå ut utan att vara rädd. Mest orolig var jag för Mirren, som var liten då. Nej, jag är glad att jag inte är någon kändis...

    Ingrid som är glad över att vara den hon är och att hon mår bra.

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Det är nog skillnad på hårfärgningsmedel och hårfärgningsmedel - det gäller att vara försedd med förstoringsglas och läsa innehållsförteckningen noga.

    Det blir lätt lite Dorian Gray över lyfta damer.

    Det är gott att kunna äta frukost i bara mässingen på kökstrappen utan att det ligger drösvis med fotografer i häcken!
    Margaretha

    SvaraRadera