Visar inlägg med etikett wysocki. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett wysocki. Visa alla inlägg

måndag 1 februari 2010

Jantelagen, en uppdiktad lag

Yankee Wink Hollow
Charles Wysocki
.
Avund och vrede förkortar livet,
och bekymmer gör en gammal i förtid.
................................. .......... Syraks bok

Jag tycker att det är beklämmande att så många har en så'n dålig uppfattning om sina medmänniskor. Eller är det en dålig självkänsla som gör att man tror att alla andra ser ner på en?
Jag tror inte på Jantelagen — eller den svenska kungliga avundsjukan. Det blir en självuppfyllande profetia.
Jag säger alltså inte att det inte finns avundsjuka — men jag hävdar att den inte är värre i Skandinavien än någon annanstans. Avundsjuka, missunnsamhet och översitteri finns i alla kulturer. Men trots allt finns det ännu mer av omtänksamhet, hjälpsamhet och välvilja — i Sverige, liksom i andra länder.
.
Se'n jag började skriva på det här inlägget har jag läst några bloggar, och blev rätt förvånad när tre av dem nämnde Jantelagen.