lördag 14 december 2024

en mening som fastnat

 

The Punishment in School Classroom 


 I skolordningen från 1724 läser jag:


(Lärarna) böra bruka mycken warsamhet (vid aga). 


Skriv-Robert uppmanar oss att dela med oss av en mening, som drabbat oss under veckan.



 

9 kommentarer:

  1. I våra öron kan det låta som förfärligt med regler hur man ska aga skolbarnen, men det får väl ses som ett uttryck för att trots allt skydda barnen från alltför sträng aga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Ja, men det hade nog sina skäl — det var ju inte helt ovanligt att lärare snudd på slog ihjäl elever. Jag har hört, och läst, många fasansfulla historier om berusade lärare som gick loss på elever. Det enda exemplet jag kan gå i god för, var en släkting som berättade om en liten parvel (som inte lyckades knäcka läskoden) i hans klass, som fick en hurril som gjorde honom döv på ena örat.
      Margaretha


      Radera
  2. Ja det säger en del om dåtidens skola ... disciplin, ordning och reda, är svårt i dagens skolor också, det är ställt utom allt tvivel.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Klimakteriehäxan,
      Det där med ordning och reda, finns det ju många teorier om hur man ska komma till rätta med. Det enda jag med säkerhet vet är att aga inte är den rätta metoden.
      Margaretha

      Radera
  3. Svar
    1. Scylla,
      Ja, det låter förfärligt, men lite ”lagom” aga, ansågs ju länge nödvändigt.
      Margaretha

      Radera
  4. Har varit på väg till bastmattan, men det har alltid kommit något i vägen. Men nu är jag här och funderar över meningen. Idag har det ju nästan blivit tvärtom, eleverna hotar och slår lärarna.
    Nyligen en 12-årig pojke som sköt sin lärare, men missade tack och lov vitala organ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ja du store värld, så mycket som kan komma i vägen, jag är ständigt på väg när livet lägger sig i.
      Berättelser från skolans värld kan vara deprimerande att höra.
      Blir påmind om en episod i Laura Ingalls Wilder. Där är det de äldsta pojkarna som gör vad de vill, och struntar i vad läraren säger. De är större och starkare än läraren. I kapitel fyra får vi lära oss hur läraren löste detta problem.
      https://www.fadedpage.com/books/20200431/html.php#Page_39
      En lösning som inte skulle fungera i dag!
      Margaretha


      Radera