lördag 6 april 2024

För precis 50 år sedan


Waterloo Bridge 

Claude Monet


har jag ingen aning om vad jag gjorde — kanske satt jag med ett förstoringsglas och försökte analysera ett litet tygprov, om jag inte skrev rent vad jag kommit fram till. 
Den tiden, mitt i utbildningen, minns jag inte mycket av, inte annat än resorna till skolan och hemuppgifterna.
Men jag vet med bestämdhet att jag inte tittade på schlagerfestivalen, som det väl hette på den tiden.
Waterloo, the day after, engraved by Matthew Dubourg (fl.1813-20)

 När folk talade om abba, trodde jag att de talade om konserver, ända tills jag kom att dela rum med en medelålders kvinna på sjukhuset.

The Village of Waterloo, with travellers purchasing the relics that were found in the field of Battlestar

 George Jones


 Hon berättade att hon bodde granne med Björn — eller var det kanske Benny.
När hon insåg att jag inte visste vad hon talade om, såg hon till att täppa till den, i hennes ögon, gigantiska  kunskapsluckan, och berättade vad det handlade om, och att alla fyra var både goda grannar och jättetrevliga.

Waterloo Promenade, 2006 (oil on canvas) - Terry Scales

2 kommentarer:

  1. Jag visste ju att ABBA fanns och hade kompisar som gillade dem, men inte förrän jag flyttade hit förstod jag hur stora de var.
    Jag var nog mer en Beatle fan.
    Debbie

    SvaraRadera
  2. Jag har inget minne alls av den stora händelsen 1974. Kanske för att jag då hade en tvååring och en treåring att ta hand om. För små för att vara intresserade av något "Mello". Fast jag ser till min förvåning att den yngsta gruppen som kan rösta nuförtiden i melodifestivalsammanhang är från tre år!

    SvaraRadera