tisdag 23 april 2024

Att ånyo läsa sina böcker

 “If you would tell me the heart of a man, tell me not what he reads, but what he rereads.” 

 Francois Mauriac


A Good Book 

Stuart G. Davis


Om inte om hade varit, hade gumman skjutit björnen med kvastskaftet.


Om är ett användbart ord — en sökning på ”om” hos SAOB gav 71 svar!


(III 7OMLÄSA, -ning. läsa (ngt) på nytt. (Gjörwell o.) 


Men att läsa om en bok innebär inte alltid att man ånyo läser den — fast ibland gör man kanske båda delarna. Det kan ju vara bra att veta om man tror att det är värt att lägga ned tid på att åter läsa boken.



Det råder inget tvivel om att mitt första val är läsvärt — vill du försäkra dig om att det inte är bortkastad tid att läsa ”Ex Libris”, så kan du läsa om boken (en anmälan alltså), hos ”Goodreads”.



”Ex Libris: Confessions of a Common Reader” av Anne Fadiman

En pärla som jag återvänder till med ojämna mellanrum — en perfekt väntrumsbok, går ned i de flesta väskor, dessutom är essäerna inte längre än att man hinner läsa ut en, ibland två, av dem, innan väntan är över.

Fast allra bäst gör sig boken hemma i läsfåtöljen, där jag kan slå upp de böcker och författare hon talar om.

 


Nästa bok hade flera konkurrenter, bland annat Fridegårds ”Jag, Lars Hård”, men eftersom jag redan börjat läsa den, så fick det istället bli:

”Quiet, The Power of Introverts in a World that Can’t Stop Talking”.

(Tyst: de introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns), av Susan Cain.






”Noaks ark” av Bo Bergman.

En bok som jag inte läst på tio år, så det är kanske dags att dyka ned i den igen. Jag minns att jag tyckte den var intressant, men så värst mycket mer minns jag inte.


Men jag minns precis var jag satt och läste tidningen, när en pytteliten notis på sista sidan fångade min blick. Där läste jag att den svenske författaren Bo Bergman hade dött, förmodligen var det dagen efter hans dödsfall — inte förrän efter ytterligare några dagar fick jag brevet från mina föräldrar, där de talade om vad jag redan visste. På den tiden ringde man inte tvärs över kontinenter och hav, å andra sidan kunde man lita på postgången, ett brev tog aldrig mer än tre dagar med flygpost.

”Noaks ark” blev Bergmans sista bok, som jag läste när jag kom hem året därpå — och som jag inte har läst sedan dess. Det är alltså hög tid att jag ger mig i kast med den här självbiografiska essäsamlingen.


Varje tisdag uppmanar Ugglanoboken oss att rannsaka våra läsminnen, och föreslå tre böcker på ett givet ämne — den här veckan ska det handla om böcker som är värda att återvända till.

 

14 kommentarer:

  1. Lycka att hitta böcker som tål en omläsning.
    Maken har en del omläsningsböcker 🧡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Visst är det så — å andra sidan behöver man ju inte läsa ut boken, om den inte är lika bra som man tyckte när man läste den första gången.
      Margaretha

      Radera
  2. Blir lite skrämd av Mauriac-citatet ... jag läser inte om böcker särskilt ofta ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Fast du behöver ju inte bry dig om vad Mauriac säger — än mindre hålla med honom.
      Margaretha

      Radera
  3. Verkligen intressanta boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Hoppas du hinner kika på någon av dem.
      Margaretha

      Radera
  4. Den introverta boken har jag läst. En bra bok som är välgörande att läsa för en introvert och som nog även extroverta kan lära sig något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ja, jag tror som du, att alla kan ha glädje av den. För de flesta av oss är ju en blandning av introvert & extrovert, även om vi lutar åt det ena eller andra hållet.
      Margaretha

      Radera
  5. Fadiman är en av mina favoriter.
    Det var länge sen jag läste Quiet, så en omläsning är kanske på tiden.
    Har läst en del Bergman, men inte den här (tror jag). Finns på läslistan nu.
    Hoppas dagen gått bra.
    kram från Mette


    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ja, Fadiman hör till de där pärlorna som är lätt att stoppa i fickan — och ta upp när tillfälle ges.
      Margaretha

      Radera
  6. Hittade hit från LeilaLäser, kul att hitta fler bokfantaster!
    Fadiman har jag inte läst men Bergman är en favorit.
    Quiet har jag tänkt läsa länge, det har bara inte blivit av.
    Ingrid Sofi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid Sofi,
      Välkommen till bastmattan, roligt att du hittat hit, även om jag inte kan mäta mig med Leila.
      Margaretha

      Radera

  7. Läste inlägget i morse, men då gick det inte att kommentera. Nu är jag för trött för att säga något annat än att det är en fin trio!
    Har tänkt på dig och hoppas allt funkat!
    godnatt
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Debbie,
      Blogger är understundom rätt nyckfull.
      Margaretha

      Radera