onsdag 15 september 2021

Tisdagstips: kroppen


Greta Gerell


Jag är nog som Povels ”kommisarie Larsen” är jag rädd (minus mustasch), jag ”tänker mycket när jag tänker, men jag tänker långsamt”.


Ugglan & boken” har gjort en lista med temata, ett för varje vecka, sedan kommer det an på oss bloggande läsare att utifrån den listan ge förslag på böcker som behandlar veckans ämne:


”Den här veckan har tisdagstrion tema "Kroppen." Det kan säkert tolkas på många sätt - kanske finns ett ord från kroppen eller en kroppsdel med i titeln, kanske handlar boken om kroppen och dess styrkor och svagheter, eller någonting helt annat...”


Kruxet för mig är att innan jag kommit till skott och lagt fram mina läsförslag så är det dags för ett nytt tema.

Veckans tema är KROPP, jag kommer genast på ett antal, läsvärda böcker som på olika vis behandlar kroppen, men minns varken korrekt titel eller vem som skrivit boken.

Men en handfull minns jag:



I ”Mitt liv i mina händer”, (2006) berättar Alison Lapper hur det är att vara född utan armar och med mycket korta ben. Och hur hon trots alla motgångar och problem utbildar sig till konstnär.


Eva Malmströms bok ”Kent på Himmelsgatan” kom 1958, och är förmodligen inte helt enkel att få tag på. Den handlar om när Kent som är blind, och hans seende kompis (vars namn jag inte minns), börjar i första klass.

Förutom det kroppsliga temat, så är det en bok där många av oss äldre uvar känner igen oss i skolmiljön på den tiden.



Hos Gutenberg finns "Elizabeth Gilbert and Her Work for the Blind" av Frances Martin. Elizabeth föddes 1826 och blev blind när hon vid tre års ålder fick sharlakansfeber. Intressant läsning!



My Left Foot” är en självbiografisk bok av Christer Brown. Född med en svår CP-skada, som gjorde att han inte kunde tala, tog det lång tid innan hans omgivning insåg att han var en högt begåvad pojke med stora möjligheter att utvecklas. Det är hjärtskärande att läsa om hans vanmakt, när han inte kunde uttrycka sina känslor och önskemål. Den enda kroppsdel som han kan styra är den vänstra foton — den lyckas han så småningom tämja, och till allas förvåning visar han att han kan skriva.

4 kommentarer:

  1. Intressant trio. Jag har inte läst någon av böckerna men jag har sett filmen My left fot, om den nu hette så. Den var gripande vill jag minnas.

    SvaraRadera
  2. Spännande tips! Jag känner också igen My left foot som film - minns att jag gillade.

    SvaraRadera
  3. Ja, My left foot! Smärtsam läsning, men så bra.

    SvaraRadera
  4. Tror inte att Christys liv lämnar någon oberörd.
    Margaretha

    SvaraRadera