onsdag 29 september 2021

Deckare


 ”Woman Reading" 

                         Jean Baptiste Armand Guillaumin


Hos Ugglan upptäcker jag att det är deckarmånad (i ytterligare en dag). Där har jag inte så mycket att komma med eftersom jag inte kan tillföra ämnet så mycket.

Men ibland trillar jag över tämligen moderna deckare — fast riktiga deckarfantaster skulle kanske inte kalla dem för deckare. Jag har aldrig lyckats lära mig de olika undergrupperna, möjligtvis skulle vad jag läser, räknas till snälla mysterieböcker.



Jag har skrivit om Veryl A. Grace några gånger (länkar nedan), hon är textilare, så när hon började skriva deckare, var det självklart att förlägga handlingarna i textila miljöer. Tre böcker om Martha, och hennes djur, har det blivit hitintills. Är du intresserad av textila fibrer, spånad, vävning och färgning kommer du att känna dig hemma i miljön — liksom man genast känner sig hemma i den amerikanska småstadsmiljön, med sitt sociala liv.


Visst förekommer det mord i böckerna, mord som Martha lyckas lösa, men bara som en del i det textila livet på Marthas gård.


En katt, en bok och så te förstås


Lagom lättsam läsning


Biverkningar 


Böckerna finns både hos Adlibris och Bokus.



2 kommentarer:

  1. Helena,
    Jag rekommenderar gärna hennes böcker, för den som vill ha avkopplande läsning — helst till en kopp te och en stickning.
    Margaretha

    SvaraRadera