torsdag 30 januari 2020

Gamla inlägg och ett (ny)gammalt ord

Gårdstango

Ja, det klickar nog en bit i harmonin:
paletån, madam, och tangomelodin.
Men det är en sådan vacker liten kväll:
Titta ut ett litet slag  är du snäll.

Tittut, madam, här kommer vi!
Och årets främsta melodi
den lyfter sej från vår gitarr
i darr
och gni.

När kanariefågeln tystnat i sin bur,
eller radion förlorat någon lur,
ska vi lyfta dej från fattigdom och kris
fastän vicevärden säkert är polis.

Liten visa vill vi klinka  din gård
medan kvällen ligger sövande och varm.
Vill du lystra den och se den som en arm
Flitig Lisa som behöver lite vård?

Tittut, madam, och var galant
emot en fattig musikant
som griper i ett cirkushopp
er kopp-
arslant.
 förnämlig är musikens makt.
 Och det har ju redan Shake-
speare sagt.
Men varför ska en spelman 
 lufsig ?
Tittut, madam, och var galant
emot en fattig musikant
som griper i ett cirkushopp
er kopp-
arslant.
                    Nils Ferlin



Det händer, relativt ofta, att ett ämne dyker upp i radio eller tidningar, som jag bloggat om — ibland för länge sedan — och jag blir nyfiken på vad jag egentligen skrev.
Häromsistens talade man om klädhängare (galgar) i ett radioprogram — ett program jag inte gillar, så jag stängde snabbt av, och vet inte om de berörde detsamma som jag redan skrivit om.
Att det skulle bli ett sådant rabalder* om nobelpris, kunde jag väl inte ana när jag 2017 skrev att jag fann det hela rätt ointressant.
Och tanter har jag jag skrivit om flera gånger, och tanter förekommer ju med jämna mellanrum i debatten — och bokhandeln.
I går var dagens ord hos SAOB madam, vilket föranledde mig att leta upp det gamla blogginlägget. Och jag insåg att jag då inte ens nuddat vid madammer i litteraturen — den första man tänker på är väl madam Flod, men och också Hjalmar Bergmans madam Klang i " Jag, Ljung och Medardus" (1923), där hon som så ofta representerar de som inte kommit upp sig på den sociala stegen:  "Ty gumman är madam  Klang, vår skurgumma".

London Charwoman
 Emmeline Deane

Jag bryr mig inte om att länka till inläggen, men om någon tror att de missar ett litterärt mästerverk, så skriv in sökordet i rutan uppe till vänster, så kommer (i bästa fall, det vill säga ibland) de rätta blogginläggen upp.

* Visst är rabalder ett härligt ord:
[av nor. (o. dan.) rabalder, möjl. av lt. raballer (jfr lt. radaller, larm), som möjl. är bildat till lt. baller, larm, buller (jfr dan. o. nor. balder; se BALLER, sbst.1), o. med fonemet ra- från ord som RABUS, lt. rabanken, rabakken, larma, mlt. rabbat, vilt ”liv”]

Ett nytt ord lärde jag mig i alla fall i dag, visserligen ett redan utrotat ord, men man kan ju alltid plocka fram det emellanåt och fundera på om man inte kan passa in det någonstans.
Avledn.: MADAMMISKHET, r. l. f. (enst., †) till 3: utseende som erinrar om en ”madam”. Almqvist Smar. 129 (1845).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar