söndag 1 december 2019

Ee yrkesbeteckning

en okänd konstnärs syn på en bagare

Plats i Thebrödsbageri finnes den 1 April för en med goda rekommendationer försedd Ungsa.
Platsannons i Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning 1895

Jag har aldrig hört ordet ugnsa, men visst är det ett bra ord. SAOB säger inget om att det skulle vara utdöt så låtom oss nyttja det så att det inte utrotas!
Så sent som 1935 förekom ordet i en platsannons i Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning:
En ugnsa och en Småbrödsbagerska önskar plats till d. 1/1, helst tillsammans el. var för sig.
Fast jag får väl tillstå att jag förmodligen inte kan klämma in så värst många ugnsa i mitt dagliga tal.

Visst har bagaren en snygg arbetskostym, skulle kunna platsa på ett modernt konditori.

UGNSA (numera bl. i vissa trakter, bygdemålsfärgat) kvinna som (yrkesmässigt) sköter (bak)ugn.

2 kommentarer:

  1. nu fick jag lära mig ett nytt ord - men frågan är om jag har så stor användnig av det.
    men jag blir sugen på thebröd, fast jag inte är säker på att jag vet vad det är.
    love,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Nja, det är väl inte världens mest användbara ord, men jag gillar det - fast det är ju trist om folk inte förstår vad man menar.
      Jag har nog ett antal recept på tebröd - bland annat ett efter min morfars mor. Jag mejlar.
      Margaretha

      Radera