fredag 27 december 2019

Det låter så bekant

"Defense! Ha! It won't amount to bug dust. I chose the panel and I shall chair the panel and the panel will vote to terminate her." Henry was becoming very agitated. His pacing was now fast and choppy.
"She's one of those trouble makers who do so well in their job that it's hard to find a reason to get rid of them. It is vital that we hold this hearing and terminate her. We must provide an example." Turning back toward the table, Henry started to shuffle the papers busily. "We've gone over most everything in the handbook on procedure and as far as I can see, everything is proper. What do you think?"

Reading Girl

Det vill säga, jag personligen har aldrig upplevt något liknande — men det tycks som alldeles för många kvinnor råkat ut för det.
Jag hittar Ruth Spragues bok "Wild Justice" hos Gutenberg, vilket var lite oväntat eftersom boken är från 1993. 
Det handlar om hur ledningen (bara män) vid Belmont University manövrerar ut en av de kvinnliga lärarna. Boken är både rolig och upprörande.
Jag önskar att jag visste lite mer om författaren, men jag hittar inga uppgifter om henne. 

Here she was, sixty years old, twenty five of those working at Belmont, with never even as much as a traffic ticket citation, facing a university hearing panel. Here she was—accused of forging seven student feedback forms. The lump in her stomach and the one in her throat were trying to join together and drag the rest of her down into a black, empty tunnel of fear. Resisting the pull, she looked around the hearing room and met the eyes of the stenographer who smiled at her encouragingly.

2 kommentarer:

  1. Låter obehagligt nära sanningen och läskigt tycker jag. Att det är fullt möjligt att sköta sitt jobb fläckfritt länge och ändå bli utsparkad för att man har strukit någon mothårs genom sättet man är på. Och - när det är USA det handlar om - därigenom förlora sjukvård, osv. Sen finns det ju de som förlorar jobbet för det jobb de jobbat på i 25 år plötsligt måste säga upp folk, företag som går i konkurs eller företag och universitet som avvecklas. Och livet förändras . . .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Visst låter det som taget ur verkligheten - så mycket att jag undrar om det är det, för det enda jag lyckats läsa mig till om författaren är att hon är/var pensionerad universitetslärare.Du är förmodligen mycket mer bekant med liknande situationer, eftersom du arbetar i samma värld och land. Som egen företagare slapp jag arbetsplatskontroverser, vilket jag är oerhört tacksam för.
      Margaretha

      Radera