lördag 15 juni 2019

I skärgården

Precis så här ser min badplats ut.

I skärgården
Anders Zorn

En ung lektor i Stockholm flyttade med sin familj långt ut i skärgården för att där tillbringa sommaren. Det var tredje sommaren han bodde där, och för hvar gång han kom ditut, upprepades för honom samma känslor, som han erfarit, när han för första gången såg sjön glittra blått omkring öar och skär, medan vattnet plaskade upp över stenar och vass, och måsarnas hvita vingar blänkte i solskenet.
Han tyckte, att här var hans hem; här i denna rena luft, långt bort från stadens förslappande nöjen, fadda sällskapsliv, småaktiga, förtärande elakhet och feberaktiga avancementskamp  här var hans hem. På en liten ö, där ekar, alar, rönnar, askar och björkar trängt undan barrskogen, så att endast några ensamma mörka tallar stodo kvar, här och där inpassade bland den ljusare grönskan, där bodde han. Det var den tredje sommaren som gick, och ännu talade den vänliga ön till honom och hans hustru samma språk, som när de unga, och förväntansfulla och nygifta en solig junidag stigit uppför den lilla backen, som leder upp till det stora, gråa trähuset som låg midt på ön.
        ur En ungdomsdag av  Gustaf af Geijerstam

3 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis så finns det fortfarande ställen där luften är ren, där ekar, alar, rönnar, askar och björkar inte har trängts undan av barrskogen.

    Karin

    SvaraRadera
  2. ...och så sände jag iväg min kommentar innan den var fullbordad så nu får du två kommentarer istället.
    Din badplats ser förtjusande härlig ut. Det var det jag tänkte säga och nu har sagt.
    Karin igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, ren luft och växter som trivs är en nåd att stilla bedja om! jag bara hoppas att alla inser det NU! Det kan vara svårt att diskutera, många kommer genast på defensiven - och inte alla är redo att ändra sina vanor.
      Visst har jag en fin badplats!
      Margaretha

      Radera