måndag 10 juni 2019

Friggas öga


Summery landscape
okänd konstnär


Tunga humlor brummade i luften. Baldersbrå och Friggas öga blommade på tunet, och på åkervallarna gulnade länge sedan kornet. Borta på sjön vickade en fiskare sin ekstock, och den var ännu svart efter elden, som hade urholkat den.
                                      ur  Folkungaträdet av Verner von Heidenstam 


 Någon som vet vad Friggs öga är för växt? Jag hittar varken något på nätet eller i mina hyllor, som kan stilla min nyfikenhet.


4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om Friggs öga, ska se om jag kan fråga någon, Jonna kanske har någon bekant som vet.
    Jag har inte läst Folkungaträdet, kanske skulle vara bra sommarläsning. Var det du som var släkt med Heidenstam?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, ser med spänning fram emot att få veta vilken växt det rör sig om.

      Tror du tänker på det exemplaret av Folkungaträdet som Fred smekte så ömt - en gåva från Verner till min morfars föräldrar, som umgicks med honom på Naddö - men släkt är vi inte.
      M

      Radera
  2. Jag har inte heller hört talas om Friggs öga, och kan inte komma på vem jag skulle fråga om det.
    Önskar dig en skön, skön semester och hoppas att jag inte är för sent ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siv,
      Vi får väl avvakta och se om Eva kan få svar på frågan.
      Inte för sent - bara i elfte timmen. ha det så gott du också!
      M

      Radera