måndag 24 september 2018

Jag kan bara hålla med

 Woman politician, 2017
Gheorghe Virtosu 

För ovanlighetens skull råkade jag lyssna till ett eftermiddagsprogram jag vanligtvis undviker, där de som i otaliga andra program talade om regeringsbildningen.
Där talade logopeden Tove Eklund om hur betydelsefull rösten är för en politiker — och om vikten att inte tala för fort och otydligt.
Det kändes gott att få allt detta bekräftat, för ibland känner jag mig som en grinig urgammal tant som har svårt att uppfatta vad människor, däribland politiker, säger. Och jag får erkänna att det finns gånger då jag stänger av radion, för att jag inte står ut med politikerns röst — och jag måste tillstå att det tyvärr gäller mest kvinnliga talare som i större utsträckning än män har genomträngande och gälla röster.

2 kommentarer:

  1. Det finns flera som arbetar i radiohuset som har otäckt gälla röster tyvärr. Ett annat otyg är när man betonar i stort sett varje stavelse, omöjligt att lyssna på. Usch vad grinig jag låter. 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Nog är det lite märkligt att professionella talare inte har vett ta ta tallektioner.
      Det finns en kvinna med föredömlig diktion, men tyvärr låter hon så arrogant och otrevlig att jag inte står ut med henne av den anledningen.
      Margaretha
      som inte bara
      låter sällsport
      grinig, utan
      också är det.

      Radera