lördag 25 augusti 2018

Lördag med Gutenberg

Journey over all universe in a map, without the expense and fatigue of traveling, without suffering the inconveniences of heat, cold, hunger, and thirst.
                                                                                       Miguel de Cervantes

HAYMAKING at Champex in the middle of July.

Som alltid så här års, börjar det klia i min vandrarfot, trots att mitt landskap är vackert så händer det ofta på min dagliga promenad att jag tänker att så här års borde jag vara i Schweiz, vandra i alperna, njuta av vyerna och floran. Eftersom jag valde att göra mitt enskilda arbete under en semesterresa till Schweiz, då jag tecknade, fotograferade och skrev om de växter jag såg, så blir den här läsningen en veritabel minnestripp till mina tonår.
Därför passade ett av dagens fynd mig precis — även om det spär på min "bortlängtan". 
The Flower-Fields of Alpine Switzerland, An Appreciation and a Plea, painted and written by George Flemwell, 1911.

The PARADISE LILY (Paradisia Liliastrum) near the 
Glacier de Trient about the middle of June.

EARLY JUNE FIELDS beyond Praz de Fort in the Val Ferret, 
backed by the Groupe du Grand Saint-Bernard et du Grand Golliaz.

TROLLIUS EUROPÆUS, the Globe Flower, 
on the cloud-swept fields in early June.

ANEMONE SULPHUREA and GENTIANA EXCISA, 
painted directly in the fields at the end of May.

Bara ett litet smakprov  det finns gott om den här sortens böcker hos Gutenberg, från många länder. Ibland med fotografier men ofta med teckningar eller akvareller.
Men i dag har jag bara ägnat mig åt Schweiz.
LAUSANNE CATHEDRAL FROM MONTBENON
ur
 Lausanne, by Francis Henry Gribble, Illustrated by 
J. Hardwicke Lewis and May Hardwicke Lewis

Evening near Saas-Fee
ur
by Nathan Haskell Dole

Det är länge sedan jag var i Saas-Fee, då var det en söt liten alpby där biltrafik var förbjuden. Såvitt jag förstår är biltrafik fortfarande förbjuden, men byn är nog inte längre så liten.

THE SCHIAHORN. 
"The chalets are like fairy houses or toys."
ur

PILATUS FROM STANSTAD.
ur
The Lake of Geneva, by Joseph E. Morris

ur
by Samuel Irenæus Prime

Så finns det en hel del barnböcker om och från Schweiz, Johanna Spyris hör kanske till de mer kända, och en av alla "tvillingböcker" utspelar sig i Schweiz, liksom The Overall Boys in Switzerland, by Eulalie Osgood Grover.
She filled two tall mugs with warm milk and piled 
a plate with gingerbread cakes, and set before them




2 kommentarer: