torsdag 24 maj 2018

Vådan av att leta efter något


Jag letade efter något på min egen blogg, och plötsligt insåg jag (i augusti 2013) att jag inte hade en aning om vad jag letade efter. Jag hade förlorat mig i skriverier och kommentarer. Så många inlägg som jag inte mindes att jag skrivit — jag som trodde att jag hade bra koll på vad jag lagt ut!

Om det är ett ålderstecken låter jag vara osagt, men det var när jag läste ett inlägg om just ålderstecken, som egentligen handla om återanvändbara lådor och askar, som jag kom att tänka på ett av mina gutenbergsfynd: "Cigar-Box Dioramas", av Arminta Neal. Så värst många cigarr-rökare finns kanske inte längre — och om man fortfarande säljer cigarrer i cigarraskar, återstår att ta reda på. Någon som vet? Jag har ett antal, eftersom mina förfäder samlat små bra-att-ha-pryttlar i den sortens askar — de flesta av trä, men några få i plåt. I dag skulle jag tro att cigarrlådor är en bristvara, och vad man ska ersätta dem med vet jag inte. För idén att bygga upp små landskap i askar är rolig — en utmärkt sysselsättning för regniga dagar, när alla böcker är utlästa.

If the foreground figure does not stand higher than the cigar box is deep, it may be placed on the lid of the box, and the background material carefully located so that the lid will still close.

 Cliff faces and large rocks, or formations such as those in a “moonscape”, can be carved from styrofoam chunks. The blocks or chunks are fastened together by using wooden toothpicks and Elmer’s glue. The complete foreground is then covered with a layer of the paper mache mix to hide the obvious plastic texture. Again, Elmer’s glue is brushed on and the “rocks” are given a texture with fine sawdust or sand.


Anvisningarna är noggranna, och verkar enkla att följa, så kanske är det något att ta till när mamma-vad-ska-vi göra börjar höras.
Författaren verkar även hon intressant.
Själv har jag just nu inga som helst problem med att sysselsätta mig, sedan jag förslösat hela förmiddagen med datorn i knäet.

2 kommentarer:

  1. Vi gjorde tittskåp, barnen och jag, ett sportlov utan snö någon gång på nittiotalet. Det var roligt och vi var helt uppslukade av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Diorama är väl bara ett snofsigare ord för tittskåp - så vad man än kallar det är det en trevlig sysselsättning, som man verkligen kan bli besatt av!
      Margaretha

      Radera