torsdag 21 december 2017

Adventsläsning

Den gröna stolen
Barbara Grossman

Det finns gott om julberättelser på nätet  de flesta med ett moraliskt oförvitligt budskap, och de är ofta en gnutta sliskiga. Angel Unawares, (1916) av C. N. Williamson och A. M. Williamson är inget undantag. Det är en kort berättelse som utspelar sig en julafton i södra Frankrike. 
Men även mediokra historier kan sätta igång tankarna  den här historien fick mig att fundera över rik och fattig. Det finns ju en idealbild av "fattig men stolt", mannen som hellre svälter än tar emot nådegåvor. Så här sitter jag och grunnar över det här med att ge bort och ta' emot. 


4 kommentarer:

  1. Fattig med stolt är inget som jag skulle rekommendera. Hellre ta emot "nådegåvor" än svälta. Man får vara pragmatisk och tänka på följderna.
    Ingrid som önskar dig en God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Nej, att svälta ihjäl tycker jag är korkat - om det sker av stolhet - men var går gränsen för hur mycket man kan ta emot?
      Både att ge och ta emot kan vara komplicerat.
      önskar dig en skön jul!
      Margaretha

      Radera
  2. Det kan vara känsligt, både att ge och ta. Jag frågade en granne om hon ville ha en kappa jag köpt, men som var för trång. Hon blev väldigt stött och efteråt förstod jag att familjen hade väldigt ont om pengar.
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsmarie,
      Jag har varit med om liknande situationer - det kan vara känsligt.
      God Jul,
      Margaretha

      Radera