måndag 11 december 2017

Adventsläsning

Jag vill att den lilla suffragetten skall ägna 
sig uteslutande åt mig, och i och med hon 
gör det, ger hon tusan i sin rösträtt.

av Jane Carpenter

Det händer att det dyker upp svenska böcker hos Gutenberg — alla faller mig inte i smaken, men nyligen hittade jag Albert Engströms "Genom mina guldbågade glasögon", från 1920. En bok med berättelser — det passade mig utmärkt, nu när jag går in för det kortfattade. Men jag har inte läst Engström sedan jag gick i skolan, och inser snabbt att jag inte kommer att återvända till honom. Spriten flödar, feminist är det minsta han är och jag uppskattar inte hans humor. Men trots allt är det intressant läsning eftersom jag tror att den är tidstypisk för sin genre.


2 kommentarer:

  1. det låter inte som det är något för mig, men jag ska titta på hans böcker.

    svårt att lämna kommentarer, ibland försvinner allt klokt jag skrivit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Titta du, och berätta vad du tycker! Du lägger till en bit till allmänbildningen - men det är nog det enda positiva jag kan se.

      Mm, jag har också märkt att en del kommentarer flugit sin kos. Och när det är den sortens kommentatorsbås, där kommentaren ska godkännas innan den syns, så märker man ju inte på en gång om det misslyckats.
      Som jag trasslar in mig i ord, hoppas du förstår! Nu ska jag strax sova.
      M

      Radera