onsdag 17 maj 2017

Regn, regn, regn

som vanligt på 17 maj — det är i alla fall vad mina norska vänner säger. Eller är det kanske så att de gånger man frusen och våt vandrat i barntåget, är de gånger man bäst minns.


Och den enda gången jag varit i Norge på just 17 maj, så regnade det. Varför jag tog en så sällsynt trist bild, har jag funderat över — förmodligen därför att det var just i detta trista hörn som vår skolklass stod och såg på hur skolklasserna tågade förbi.
För skolresa var det — i åttonde klass  tror jag — och jag hittar en dagboksanteckning från avresan på Stockholm central. Tyvärr var det det enda jag skrev under den resan:

Måndag kväll träffades klassen på centralen vid 9-tiden. Tåget avgick 9.35 Siv, Gittan och jag delade kupé. Ingen av oss hade åkt sovvagn förut så vi rusade in allihopa med pick och pack och stängde dörren efter oss, sen stod vi där och kom varken fram eller tillbaka.



2 kommentarer:

  1. Hade velat se er där i kupén!
    Tror du har rätt, det är de regniga och kalla tågen jag minns bäst. Fast jag har ju inte gått i så många, även om vi försökte resa till Norge till 17 maj.

    Uppkopplingen har varit dålig de senaste veckorna. Snart är vi hemma och det borde bli bättre.
    Men nu när jag kan koppla upp mig går det inte att kommentera, det här är fjärde försöket! Hoppass på tur.
    kram från Mette.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ja, vi var nog en syn, värd att ses!

      Irriterande när det inte går att koppla upp sig - eller kommentera! Hoppas ni haft det skönt.
      Tänkte på dig den sjuttonde,
      Margaretha

      Radera