torsdag 25 augusti 2016

Gräsulv

 Om någon jätte petade upp mig på ett papper med en pinne (fast då behövdes de nog en stadig kartongskiva och ett kvastskaft), skulle jag också säkerligen rulla ihop mig, och föröka göra mig så liten som möjligt. Och jag skulle, precis som den här gräsulven, ligga kvar så, tills jätten försvunnit  och sedan sätta en jäkla fart in under gräset (buskar, i mitt fall).
Visst är den vacker! Den randningen skulle man kunna använda till en matta — eller kanske sticka en lurvig randig tröja i det mönstret. Får mig att tänka på Olgakatts brända planka.

Den är inget keldjur, möter du en gräsulv, så kom ihåg att den — liksom många andra långhåriga larver — är giftig, och kan förorsaka klåda!

6 kommentarer:

  1. Så fina larver kan vara.
    Hoppas jag får se väven eller tröjan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siv,
      Ja, det finns många vackra larver - och andra småkryp - i det här fallet är larven mycket vackrare än slutresultatet, fjärilen. Jo, fjärilen har sin diskreta charm, den med, men inte i klass med hur den såg ut i sin ungdom.
      Får väl se hur det går med inspirationen.
      Margaretha

      Radera
  2. Vilket dramatiskt namn för en larv! Men så ska man också akta sig för den, tydligen. Fint randad är den i alla fall. Tigerlarv vore ett alternativt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Inte en ulv i fårakläder - utan snarare i gräset. Ja, varför inte tigerlarv - tiger gör den ju, huruvida den är larvig, är en annan sak.
      Margaretha

      Radera
  3. En gräsulv fick nästan sätta livet till igår kväll. Jag gick min vana trogen och klippte till mördarsniglar och hann precis låta bli att klippa till när jag såg att det var en lurvig larv. Det börjar skymma tidigt nu, så jag får nog gå ut på mina rundor en timme tidigare i fortsättningen för att undvika misstag.
    En väv eller tröja som ser ut som en gräsulv måste ju bara bli vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Inte världens smartaste kamouflagekostym, om den kan misstas för en mördarsnigel. Tur att du inte hann klippa till.
      Det är lite vemodigt med mörkret som smyger sig på - i går när det var mulet, var det svårt att läsa (ute), redan klockan åtta.
      Margaretha

      Radera