tisdag 19 november 2013

Musoleum


När snålblåsten viner kring knutarna, händer det att älsklingen kryper in i den vadderade lilla buren som står på trappen. Det var för övrigt i den buren Leobold satt när han sökte asyl här.

Jag blev lite förvånad när jag nyligen gick ut, och såg att buren var framdragen, och stod mitt på trappen med den lilla mattan liggandes bredvid. En titt in i kojan avslöjar den sorgliga sanningen — men om älsklingen avsåg buren som skafferi eller musoleum, förtäljer inte historien.

4 kommentarer:

  1. Skrev och ritade inte du några mussagor åt någons barn? Mulliga musen och Mulliga musens moster??
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Vilket minne du har! (Nästan lika bra som mitt). Det var evigheter sedan jag tänkte på de sagorna.
      Margaretha
      som glömt
      det mesta
      om Mulliga
      Musen och
      hennes familj

      Radera
  2. Må hen vila i frid! Men vad är det för slags? Jag brukar lätt kunna skilja en husmus fån en skogsmus och näbbmus, men den här ser lite annorlunda ut. Lite bisonstuk, liksom. Någon som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Bulliga Busen knske. Faktum är att jag inte ens tänkte på att artbestämma den, innan jag hällde ut den i skogen. Antingen får jag bege mig ut på nätet eller plocka fram "Djurens liv", om jag ska kunna svara på den frågan,
      Margaretha

      Radera