lördag 9 mars 2013

Så här dagen efter gårdagen

är det väl lämpligt att låta kvinnorna breda ut sig. Minnie Mouse lär i tidernas begynnelse, på tal om mors dag, ha sagt: ”make every day mother’s day”. Varför inte göra varje dag till en kvinnodag. (Hörde just på radion att någon föreslår en mansdag — varför inte varannan damernas). Eftersom min garderob har ett överväldigande kvinnligt innehåll, så fortsätter jag att gå på upptäcktsfärd där.
 Förkläden har kommit att betraktas som ett kvinnligt attribut, men de flesta hantverkare — manliga såväl som kvinnliga — har burit förkläden. Må så vara att kvinnornas förkläden har en tendens att vara mer flärdfulla än praktiska. 
Förkläden finns nog utspridda i hela huset, här kommer några av dages garderobsfynd. Är det förresten bara i vår familj som arbetsförkläden går under namnet slabbat (med betoning på andra stavelsen)? 
 Jag stack ned handen i en låda och fiskade upp två räknehäften och två skrivböcker. Den ena visade sig innehålla krior — de två första med så passande ämnen som ”Hur skall den moderna kvinnan lösa problemet yrke — hushåll” och ”Flykten från husligt arbete och dess verkningar” med mitt eget tillägg ”(mest dess verkningar)”.
Som jag nämnt tidigare, förde min lärare i svenska en tämligen fruktlös kamp för att få mig att hämta andan och sätt punkt, åtminstone en gång per sida.
Jag är böjd att hålla med Birgitta, vår lärare, om att det var en mastig mening  den började mitt på föregående sida!
Upptäcker nu, när bilden är på plats, att ordet förkläde finns med i min text  så passande!

16 kommentarer:

  1. Jag har aldrig tidigare hört talas om slabbat, så för min del var det en nyhet, fastän den kanske är gammal.
    Så mycket intressant du hittar i dina gömmor. Rena skattkammaren

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, nog hittar jag mycket alltid! Lite för mycket, och problemet är att jag har svårt för att skiljas från det mesta.
      Margaretha

      Radera
  2. Vilka fina förkläden. Det sista är min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annkatrin,
      Det är roligt med förkläden.
      Originalet till det sista förklädet (det som det här är vävt efter) är från västvärmland, vävt av en tolvårig flicka.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag kan bara hålla med Annkatrin, det är jättefina förkläden. Jag misstänker att det är dina egna alster?
    Får vi läsa uppsatserna? Snälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva och Fred,
      Bara det sista och så det gul-röda har jag gjort.

      Det är inga höjdare, uppsatser jag skrev som sextonåring.
      Margaretha

      Radera
  4. Oj, oj, nu har jag slabbat på min slabbat! Med betoning på första stavelsen på första och andra på andra? Nä. Har aldrig hört eller. Men vad spännande och vilket passande ord. Fina förklän. Jag har börjar leta fram mina och min mors igen för det är väldigt praktiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, ett bra ord för en praktisk och ofta vacker företeelse.
      Vi är många som gillar förkläden, och ibland undrar jag vad det är som är så lockande - finns det någon doktorsavhandling? Får kanske hasta över till något museums hemsida.
      Margaretha

      Radera
  5. JA, lägg ut uppsatserna!
    Det först förklädet verkar 50-tal. Mor min hade ett liknande, är det fickor nedtill?
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ja, den nedre delen med tryck, är fickor. Jag gissar också på 50-tal.
      Margaretha

      Radera
  6. Jag är maniskt förtjust i förkläden, har svårt att ställa mig i köket utan. Och bröstlapp måste de ha, jag slabbar väldigt. Men nåt slabbát har jag aldrig hört talas om, jag heller.
    Och visst ska de vara vackra också, varför skulle de INTE vara det?
    Det sista är helt bedårande vackert men jag gillar även den rödgula "marimekkiska" förklädesklänningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det är kanske dags för en förklädesklubb.
      Det är bra om de är vackra, men man kan kanske inte ha dem till allt - jag har ett fint vitt förkläde, som numera är gråprickigt eftersom jag bar det när jag kärnade ur körsbär.
      Somliga förkläden hade man ju ett annat förkläde över. I köket har jag ofta ett fult karamellfärgat slabbat, ett som vi fick tyg till och tvingades sy på en sömnadsutbildning.
      Margaretha

      Radera
  7. Din garderob var rena guldgruvan till blogginlägg. :)
    Förkläden hade jag som liten men använder aldrig något nuförtiden. Min mamma använde förkläde när hon kunde klara av att laga mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Guld är nog det enda som inte finns i den garderoben.
      Det är aldrig för sent att börja med förkläde!
      Margaretha

      Radera
  8. Jo, visst har jag hört talas om slabbat! Men för mig är det det (heltäckande) förkläde som små flickor hade över klänningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninna,
      Kul, att du också har hört det. Vet du från vilken del av landet det kommer?
      Margaretha

      Radera