lördag 30 mars 2013

Favoritgodis

Ja, det är sant, att knapra på en selleristjälk är bland det godaste jag vet. Ska det vara extra festligt, fyller jag rännan med jordnötssmör.

Ska man tro fabrikanterna av jordnötssmör, är det bland det nyttigaste som finns — och det är ju alltid trevligt att kunna förena nytta med nöje. Vad man än tror om jordnötssmöret så är det tämligen säkert att selleri är nyttigt, det har jag skrivit om tidigare.
Men säg mig den glädje som varar för evigt. I går läste jag att selleri är en av de grönsaker som man använder dussintals olika pesticider på, vid odlingen. I min by är inte ekologisk selleri ett alternativ, frågan är vad som händer när jag skär ned på selleriintaget — någon som hört talas om selleriabstinens?

4 kommentarer:

  1. Stjälkselleri gillar jag också, särskilt om den är riktigt knaprig. Jordnötssmör är jag kluven till. Smaken är god men konsistensen besvärlig och jag vill INTE ha det tillsammans med sylt. Öht passar inte jordnötter ihop med sött men jättebra i mat enligt min smak. Kakor med jordnötter är rena kräkmedlet i min mun medan jag häromdagen serverades en smaklig pasta med kyckling och jordnötter.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Det ska vara jordnötssmör med bitar av jordnötter i - helst med extra stora och många, vilket man ju kan fixa själv om inte affären tillhandahåller det.
    Nej, PBJ kan jag leva lycklig utan, även om jag i nödfall kan äta en, däremot har jag svårt att pressa i mig kombinationen jordnötssmör och banan.
    Till mat är både jordnötter och smör därav, utmärkt.
    Förresten gillar jag sellerirot också - men jag har varit för slö för att göra sådan där god sallad av den, som kräver att man först skär den i tändstickssmala bitar (grova tändstickor). I Tyskland finns det ju i varenda butik.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Den kombinationen har jag aldrig provat. Tycker om jordnötssmör - det ekologiska. Och selleri. Selleriabstinens är nog ett okänt tillstånd. ;) Kan man odla selleri där du bor eller behöver den mycket varmare klimat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Då får du lov att prova!
      Jo, jag skulle nog kunna odla selleri här, men för tillfället är det inte aktuellt. Det blir lite problem i ett litet hushåll, om skörden skulle lyckas så står man där med mer selleri än vad till och med en sellerifantast kan sätta i sig innan den blir dålig.
      Margaretha
      som också gillar
      kombinationen
      tomat-jordnötssmör

      Radera