fredag 9 mars 2012

Med Google i hasorna — del 2

så här gullig är inte Google — även 
om de försöker att få oss att tro det

Har nu ägnat en god stund åt att titta på reklamen som finns i högermarginalen på både inkommande och utgående post på g-mailkontot. Jag har faktiskt inte ens sett att den funnits där tidigare. Ibland utgår reklamen från vad som står i brevet — men inte alltid. Varför Google har fått för sig att jag är intresserad av golf, behöver sluta röka och har dålig andedräkt, kan jag inte räkna ut — kanske kommer den reklamen bara upp när det inte finns något i brevet att haka på.
När min kompis skriver att de fortfarande åker skidor på fjället så tycker Google att jag ska resa till Sälen:
Sportlov Stöten i Sälen
Mer skidåkning för pengarna. Välj mellan våra paketerbjudanden.
www.stoten.se/paketerbjudande

Sportskirt Ny täckkjol
För outdooraktivitiet som ridning, cykling, längd, promenaden
www.uhip.se

Mer om...
Skidor »
Kalorier I Mat »
Mat Recept »
Åka Skidor »

De engelska breven har storebror problem med, för där passar sällan reklamen — utom när väninnan som skriver från jobbet på ett universitet skriver, för då får jag goda råd om mina studier:

Hangöcampus
Ett personligt & tryggt studieval. Beläget i den charmiga södern.
www.evangelica.net

Mer om...
College University »
University Of »
Get Rid »
Open University »

Eller om Google inte hittar något att ta’ fasta på så kan han bli väldigt personlig, och anspela på mitt utseende:

Titta 10-15 år yngre
Mamma avslöjar chockerande trick - radera rynkor. Läkare hatar henne
RevitalizSkincare.com/AntiAging

Däremot ser jag inga annonser alls när jag söker på Google. Vet inte om det beror på att jag sällan söker efter prylar. Att göra reklam för historiska personer eller teoretiska företeelser är kanske knepigt.

Har du g-mail kan det vara av intresse att klicka på länken som säger: “varför visas de här annonserna”.
Då kan man blockera annonsörer — men tydligen måste man blockera varje enskild annonsör, så det blir ett himla klickande. Dessutom betyder det väl bara att jag inte ser annonserna — Google håller säkert ett öga på mig ändå.

6 kommentarer:

  1. det känns bra att inte blogga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Fast om du börjar, så har du en läsare i mig!
      Margaretha

      Radera
  2. Google är bland det värsta som finns när det gäller storebror. De äger Blogger, YouTube, osv. Och de har troligen en total insyn i vad vi skriver om i e-mail, bloggar, andra sociala nätverk osv. Annonserna poppar upp inom en minut ungefär efter det att man sökt. Jag läste någonstans att de drev igenom den här nya policyn (som du skrev tidigare om) trots att den är olaglig i många länder. Orwells 1984 rycker närmare för varje dag, i alla fall här i USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Det är onekligen lite knepigt, hur beroende man blir av Google. Det kändes nog bättre förr när de inte var så stora och alternativen föreföll fler. Fast det kostar ju pengar att hålla den sortens service, så många har nog fallit ifrån. Jag minns The Pleiades, som var ett stort nätverk för kvinnor - det finansierades av en stenrik kvinna, som drog sig ur efter rätt många år. Och alla som var med, mer eller mindre kraschlandade. Förhoppningsvis riskerar vi inte det med Google - men nog är det underligt att de kan göra praktiskt taget som de vill.
      Margaretha

      Radera
  3. Google har mycket för sig som både skrämmer och roar och inte får man något grepp om hur landet egentligen ligger till med storebror.
    Utifall att du får för dig någonting så vet du väl att det finns golfklubbor här. Det råkade faktiskt vara damklubbor också...

    Tycker nog för övrigt att google kunde vara precis så där söt som på bilden

    Karin i soppkokartagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Golf har aldrig lockat mig - men jag har gjort en mental notering, om var klubborna finns. Har förstått att jag då måste skaffa rutiga långbyxor och en vit Arantröja - så jag tror jag avstår! Du kan låta luktärtorna klättra på klubborna.
      Margaretha

      Radera