tisdag 23 december 2008

Skogens vackraste gran



0
De senaste två åren när jag gått på julgransjakt ensam har mina tankar gått till alla de jular min far och jag valde ut skogens vackraste gran.

Jag hade förmånen att ha en far som berättade mycket från sin barndom och i
går gick jag och skrattade för mig själv när jag kom att tänka på en den gången han och hans kompis skulle hugga en gran till skolavslutningen. De var nio eller tio år och kompisen var son till traktens storbonde så det var i hans skog de skulle hämta sitt byte. Naturligtvis skulle de ha skogens vackraste gran, så de gick och de gick, beskådade granar och ratade granar. Till slut hittade de en vacker ståtlig gran som de fällde och började släpa mot skolan. Men då stod plötsligt en ännu större och ännu vackrare gran i deras väg. Den ta'r vi i stället sa' kompisen. Sagt och gjort, granen fälldes och killarna började släpa den mot skolan när de — ja du gissade rätt.... möter en ännu vackrare och större gran. Far minns inte hur många fällda granar de lämnade efter sig i skogen — minst fyra eller fem var det.


Ur "Christmas Holidays at Merryvale, The Merryvale Boys
av Alice Hale Burnett med illustrationer av Charles F. Lester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar